"—проба
пера"
американсько-украњнського джаз-квартету
(Ћьв≥в ¤к джаз)
або осв≥дченн¤ одн≥й ѕанн≥
***
... ожен кохавс¤ з≥ своњм ≥нструментом
≥ це було красиво... “од≥ ¤ подумала, що музикантами
мають бути саме чолов≥ки, а найперше - у джаз≥. ¬ишукан≥
пестощ≥ тенд≥тних "музичних" рук, "думанн¤"
пальц≥в, њх орган≥чне ≥ неймов≥рно звабне зливанн¤ з≥
струнами, клав≥шами, барабанами, ковзанн¤, дотики, ц≥лунки,
об≥йми, н≥жне постукуванн¤, посмикуванн¤, притисканн¤,
впл≥танн¤, ¤к у косу, закосиченн¤, розд¤ганн¤, вбиранн¤,
оголенн¤, - ≥ вс≥ ц≥ рухи водночас витворювали неперевершен≥
звуки, мелод≥ю, - ѓњ ¬еличн≥сть ћузику. «аграванн¤ до
такоњ розбещеноњ ѕанни? «аграванн¤ ц≥лковитим експромтом,
з≥знанн¤ у коханн≥ без жодного заздалег≥дь п≥дготованого
слова, побаченн¤ "всл≥пу" лишень за голосом?
ўо ж, нав≥ть дуже претенз≥йно... см≥ливо, неспод≥вано,
св≥жо, епатажно, романтично, ≥нтригуюче... ¤кось ≥ще...
«даЇтьс¤, ѕанна була шокована... ѕанна перебувала в
екстаз≥...
***
≈ндрю
¬алентайн, контрабас (Ќью-…орк):
"я вважаю, що цей веч≥р (—ьомого листопада, клуб-кафе
"Ћ¤лька", св≥това прем'Їра американсько-украњнського
ƒ∆ј«- ¬ј–“≈“” за участю ≈ндрю ¬алентайна(Ќью-…орк),
¬олодимира —ол¤ника( ињв), ёр≥¤ Ўар≥фова(Ћьв≥в), ¬алер≥¤
∆ил≥на(ƒн≥пропетровськ). - јвт.) був чудовий, дуже ц≥кава
публ≥ка, з першого разу њњ розхитати було, звичайно,
складно, але пот≥м в≥дчулас¤ енерг≥¤ ≥ поступово з'¤вилос¤
взаЇморозум≥нн¤ ≥з залом. —ам клуб "Ћ¤лька"
просто ≥деальний, атмосфера десь нагадуЇ "Greenwich
Village" у Ќью-…орку, нав≥ть така артистична обстановка,
злегка богемна. я отримав неймов≥рне задоволенн¤ тут
грати. „астково це була ≥мпров≥зац≥¤, free jazz, пот≥м
у другому в≥дд≥ленн≥ ми почали грати стандарти. ћен≥
подобаЇтьс¤ ≥ те, ≥ ≥нше. ÷е р≥зна мова, р≥зний зас≥б
виразу, важко сказати, що мен≥ ≥мпонуЇ б≥льше.
ƒжаз - це
спос≥б житт¤, це культура, ¤ка поЇднуЇ у соб≥ не т≥льки
музику, але й поез≥ю, до реч≥, багато поет≥в зазнали
впливу джазу. ” 50-их роках в —Ўј була ц≥ла культура,
народжена на ірунт≥ зм≥шуванн¤ джазу та поез≥њ, ¤ка
часто виконувалас¤ п≥д джаз. ≤ нав≥ть певна атрибутика,
¤ка на той час використовувалась, стиль од¤гу, манера
сп≥лкуватис¤, певний сленг, "п≥шли" в≥д джазових
музикант≥в. ƒ≥зз≥ √≥ллЇсп≥ полюбл¤в носити берет та
окул¤ри..." "÷е ¬и так п≥д нього, - питаю,
бо ≈ндрю був у берет≥". "Ќ≥, не п≥д нього,
просто, мабуть, ≥дентиф≥кую себе ≥з тим покол≥нн¤м музикант≥в".
"як на ¬аш розсуд, не вит≥сн¤Ї зараз сучасна попса
джаз на перифер≥ю?" "я би так не сказав, бо
джаз - музика, що тече, вона пост≥йно зм≥нюЇтьс¤...
¬загал≥, що таке джаз? якось ¤ чув таке ц≥каве визначенн¤:
джаз - це певного іатунку мелодика, що њњ покладено
на танцювальн≥ ритми сьогоденн¤. якщо 40-50 роки це
був св≥нг, зараз - це х≥п-хоп, тому джаз пр¤муЇ у цей
б≥к, бо на самому початку в≥н був танцювальною музикою.
якщо у джаз≥ в≥дсутн≥й оцей танцювальний елемент, то
в≥н н≥чого не вартуЇ. ƒжаз перекладаЇтьс¤ на вс≥ мови,
водночас це слово не перекладаЇтьс¤, це просто джаз".
"„и Ї ¤кась р≥зниц¤ м≥ж джазом,
¤кий грають там ≥ тут?"
"ƒжаз - вселенський, ун≥версальний, ≥ р≥зниц≥ н≥¤коњ
немаЇ, особливо це пом≥тно у Ќью-…орку, бо сюди з'њжджаютьс¤
б≥льш≥сть музикант≥в з усього св≥ту ≥ вс≥ сп≥лкуЇтьс¤
одн≥Їю мовою та грають, в принцип≥, одну й ту саму музику.
«вичайно, Ї своњ культурн≥ особливост≥, кожен вносить
у музику ¤к≥сь елементи фольклору, пов'¤зан≥ з≥ своњм
культурним бек-граундом". "яким Ї джаз третього
тис¤чол≥тт¤?" "÷е сум≥ш знову ж таки нового
≥ старого".
"–озкаж≥ть, будь ласка, про
себе".
"Ќародивс¤ в –остов≥-на-ƒону, в дитинств≥ перењхав
у —Ўј, жив у Ѕостон≥ ¤кийсь час, навчавс¤ у коледж≥
сучасноњ музики, два роки тому серйозно почав займатис¤
грою на труб≥, граю на саксофон≥, а взагал≥ м≥й ≥нструмент
- контрабас. Ѕагато подорожував, грав ≥з видатними музикантами,
такими ¤к “ом Ѕраун, трубач, його альбом у 70-их роках
"ув≥йшов" у золото (ледве не в платину), ƒен≥
¬айт, „арл≥ Ѕьорд та ≥н. ожна гра по-своЇму гарна".
"„и почувалис¤ ¬и, граючи
≥з такими музикантами некомфортно? ќт не йде щось ≥
все".
"Ѕезумовно, бувало. Ќа цьому концерт≥ - н≥, тут
усе було блискуче. ƒжаз - це все-таки музика спонтанна,
усе залежить в≥д настрою, в≥д публ≥ки, в≥д того, ≥з
ким граЇш. ЅуваЇ, граЇш ≥з хорошими музикантами, а щось
не ладитьс¤, не без цього".
"„и ¬и би назвали Ћьв≥в м≥стом
джазу?"
"ƒуже-дуже-дуже би хот≥лос¤, щоб Ћьв≥в був
м≥стом джазу, але зараз його назвати так складно, не
зважаючи на те, що тут Ї окрем≥ музиканти, але немаЇ
джазовоњ культури, жодного джаз-клубу, а дуже шкода,
бо, направду, хот≥лос¤ би. я би нав≥ть сюди жити перењхав!
Ќеймов≥рно прекрасне м≥сто!"
***
...ѕанна перебувала
в екстаз≥. ƒжаз нагадував сн≥г, ¤кий падав, ¤к у спов≥льнених
кадрах, падав, кружл¤в, опускавс¤, зам≥тав, нашаровувавс¤,
кожною нотою та гаммою перетворювавс¤ на неповторну
сн≥жинку, м≥р≥ади м≥н≥атюрних сн≥жинок, ≥ год≥ було
пройти кр≥зь той падосн≥г, що часом перетворювавс¤ на
зав≥рюху, метелицю, в≥¤ло, хурделицю, б≥лий (не)спок≥й,
замети, у ¤ких м'¤ка (майже пластил≥нова) св≥дом≥сть
залишала незнаноњ конф≥гурац≥њ сл≥ди, що вели в одну
сторону - до ѕанни...
***
¬олодимир —ол¤ник, електро-п≥ано
( ињв):
"ћи вс≥ разом ≥з Ўар≥фовим - вперше, ≥ було досить-таки
на початку складно. ÷е тонка музика. ќц≥нку безпосередньо
по концерту не можу дати. «вичайно, дл¤ нас це - под≥¤.
ѕритому, ми намагалис¤ грати ту музику, ¤ку зазвичай
не граЇмо, бо це потребуЇ в≥дпов≥дноњ п≥дготовки. ћи
п≥шли на такий см≥ливий крок ≥ це дуже добре. ѕубл≥ка,
¤ думаю, зрозум≥ла трошки. ÷е була ≥мпров≥зац≥¤ повна,
п≥зн≥ше ми почали домовл¤тис¤, окр≥м того з апаратурою,
¤к завжди, проблеми були... јле головне - сам факт,
що це сталос¤. ƒжаз дл¤ мене, ¤к кажуть музиканти, не
музика, а спос≥б житт¤, це пон¤тт¤ дуже широке. ¬с≥
музиканти, ≥з ¤кими ¤ грав, ¤ких ¤ бачив у св≥т≥, вони
вс≥ однаков≥, п≥дтримують один одного, ¤кщо треба, хоча
це невеликий прошарок нашого сусп≥льства. оли ¤ поруч
≥з такими людьми, то це мене дуже т≥шить, ¤к ≥ те, що
¤ нав≥дав Ћьв≥в, де давно не був. ÷е дл¤ мене був джаз".
"ћ≥сто ¤к джаз? ÷е досить ц≥каво". " ожне
м≥сто маЇ св≥й присмак джазу, ¤ би сказав, маЇ св≥й
джаз". "який льв≥вський джаз?" "“ут
Ї ¤кась давн¤ традиц≥¤, в≥дчутно так, але водночас ¤кось
сумно, та й сн≥г сьогодн≥ такий... јле те, що Ї такий
оптим≥зм - найважлив≥ше, що Ї у цьому м≥ст≥, а джаз
- це оптим≥зм. “ому ¤ думаю, що так≥ фестивал≥, ¤к "JazzBez...",
будуть продовжуватис¤ ≥ потихеньку треба щось робити.
я ”крањною зараз багато њжджу: немаЇ джаз-клуб≥в, н≥чого
такого, грош≥ на це н≥хто не даЇ, музиканти сам≥ дл¤
себе грають, допомагають, тобто ми одн≥ без одних н≥чого
були би не варт≥".
***
Е до ѕанниЕ вс≥ дороги ведуть
до Ќењ, вс≥ сл≥ди, вс≥ потаЇмн≥ входи ≥ виходи, провулки,
"чорн≥" та б≥л≥ д≥ри, неословлен≥ вулиц≥,
спини площ, луска будинк≥в, усе - у засн≥женому, листопадовому,
замузиченому, заджазованому Ћьвов≥. ћ≥ст≥, що колекц≥онуЇ
„ј—, ѕрост≥р, «вуки, ƒумки, ѕочутт¤... ÷¤ колекц≥¤ поступово
поглинула саме м≥сто, проковтнула його, наче велетенська
рибина, ≥ самого м≥ста не стало. “обто воно Ї, воно
в≥длунюЇ предивними, прихованими, ледь чутними мелод≥¤ми,
але всередин≥ тоњ ћушл≥, на ≥м'¤ Ћюдина... всередин≥
тоњ –ибини, на ≥м'¤ ¬≥чн≥сть...
***
ёр≥й яремчук, саксофон (Ћьв≥в):
"ƒл¤ мене цей концерт був ц≥лком спонтанний. я
соб≥ просто прийшов на зустр≥ч з≥ своњми знайомими музикантами
(≈ндрю та ¬алер≥Їм), пот≥м мене запросили пограти у
другому в≥дд≥ленн≥. ƒжаз дл¤ мене - стиль житт¤. Ќе
можу сказати, що Ћьв≥в - м≥сто джазу, ¤кщо вже так говорити,
то про ƒонецьк. “ам пост≥йно в≥дбуваютьс¤ фестивал≥,
там в≥дпов≥дне середовище, публ≥ка. ” Ћьвов≥ Ї теж фестивал≥,
наприклад, "JazzBez...", Ї публ≥ка, але концерт≥в
джазових не так багато, хот≥лос¤ би б≥льше".
***
...¬≥чн≥сть... ƒжаз маЇ теж властив≥сть
ковтати „асопрост≥р. ¬идозм≥нювати його на звук, а тод≥
так≥ метаморфози вт¤гують у цю небезпечну гру ≥з перевт≥ленн¤ми
тебе, засмоктують, наче у тр¤совину, з ¤коњ, що дивно,
тоб≥ не хочетьс¤ р¤туватис¤, бо розум≥Їш, що пор¤тунок
- —јћ≈ “јћ!!!
***
¬алер≥й ∆ил≥н, ударн≥ (ƒн≥пропетровськ):
"ѕо-перше, дуже хороша орган≥зац≥¤, по-друге, була
певна ≥де¤ на цьому концерт≥, а так≥ ≥дењ народжують
творчу думку, формують творчий напр¤м. я вважаю, що
концерт вдавс¤, хоча були ≥ кращ≥ задуми, але то - експромт,
в≥н трошки п≥шов не так, ¤к ми спод≥валис¤, але в≥н
вийшов. ћен≥ сподобавс¤ сам початок ≥, звичайно, друга
частина, ¤ка була нам б≥льше знайома, традиц≥йна. ƒжаз
дл¤ мене? Ќу, так ¤к ¤ цим профес≥йно займаюс¤ практично
весь час (здеб≥льшого це free jazz, зокрема з уральською
командою "јћј-Jazz" ми об'њздили найв≥дом≥ш≥
фестивал≥ ™вропи, випустили диск у Ћондон≥ на Leo Records,
грали ≥з в≥домими музикантами), в≥дпов≥дно дл¤ мене
ц¤ музика стала р≥дною. ÷е ≥ профес≥¤, ≥, ¤к багато
хто полюбл¤Ї казати, спос≥б мисленн¤.
„и Ї Ћьв≥в м≥стом джазу? “ак, звичайно.
¬≥н у всьому джазовий. Ѕо це пон¤тт¤ не т≥льки музичне,
це певний образ, мисленн¤, розкут≥сть, пошук творчост≥,
часом "стьоб". ј у Ћьвов≥ це в≥дчуваЇтьс¤,
¤к н≥ в ¤кому ≥ншому м≥ст≥. ÷е одразу впадаЇ у в≥ч≥,
тут багато галерей, виставок, картин. я так соб≥ думаю,
що Ћьв≥в налаштований на джаз. ” вас Ї такий музикант,
¤к ёр≥й яремчук, його знають далеко за ”крањною, у ћоскв≥
зокрема, на ”рал≥, в≥н там був у кв≥тн≥. —аме завд¤ки
йому знають Ћьв≥в. ѕопередньо ¤ грав ≥з ус≥ма, окр≥м
ёр≥¤ Ўар≥фова. ћи плануЇмо продовжити нашу сп≥впрацю
≥ ось вже нас запросили у ѕольщу, запропонували також
зробити запис, пот≥м виступити тут, у Ћьвов≥. ƒо того
часу в нас уже буде сво¤ програма, бо це ми т≥льки зустр≥лис¤,
познайомилис¤. ÷е була спроба пера. ћожливо, щось вийшло,
а може, щось ≥ н≥".
***
... пор¤тунок саме “ам. —аме у
музиц≥. ѕанна це прекрасно усв≥домлюЇ, а в≥дтак не посп≥шаЇ
прост¤гати руку до ц≥лунку... ¬загал≥, не посп≥шаЇ.
ћузика не терпить посп≥ху, джаз витримуЇ паузи, джаз
ум≥Ї мовчати дл¤ красномовност≥ та звучати задл¤ тиш≥...
джаз вм≥Ї ≥нтригувати та ≥нтерпретувати житт¤, джаз
часом спин¤Їтьс¤ до ф≥н≥шу, щоб надати можлив≥сть додумати
кульм≥нац≥ю тоб≥... доб≥гти цей марафон довжиною у мовчанн¤...
≥ впасти, виснаженим, до кол≥н ѕанни. Ќа ѓњ обличч≥
- в≥дт≥нки тиш≥, радше це легка задума, що лоскоче звуками
душу... ѕанна про це здогадуЇтьс¤ ≥ стримано спостер≥гаЇ
за реакц≥Їю закоханих...
***
ёр≥й Ўар≥фов, синтезатори, ≥дењ
(Ћьв≥в):
"Ѕули вдал≥ реч≥, були невдал≥, ¤ би здивувавс¤,
¤кби хтось, хто малюЇ, пише, граЇ, сказав, що це - все,
еталон. «вичайно, експериментальну музику не вс≥ любл¤ть,
вона не Ї такою бажаною. јле це нестандартне, небанальне,
такий ексклюзив часто викликаЇ у декого насторожен≥сть,
в ≥нших - нерозум≥нн¤, а ще в когось нав≥ть незнанн¤,
¤к на то реагувати. Ѕагато хто так ≥ не усв≥домив, що
то було ≥ ¤к воно було - це приходить ≥з часом. «рештою,
це нормально ≥ вс≥ це знають. Ќайлегший шл¤х (легенько
подобатис¤) робити найбанальн≥ш≥ реч≥, ¤к-от поп-музику.
≤стор≥¤ нашого "з≥бранн¤ докупи"
- дуже давн¤. ¬олод¤ —ол¤ник, п≥ан≥ст, працював з≥ мною
у "∆ив≥й вод≥" у „ерн≥вц¤х (1980-т≥ роки),
там також були Ћ≥л≥¤ —андулеса, ≤во Ѕобул, ќлександр
—Їров ≥ т.д. ѕаралельно ми мали ≥нструментальну музику,
в≥дверто незалежну в≥д ¤кихось зобов'¤зань, саме те,
що зараз називаЇтьс¤ "acid Jazz", тод≥ ще
цього терм≥ну не було ≥ ми вважали, що граЇмо "Jazz
funk" або просто funk-музику (ми Їдин≥ у –ад¤нському
—оюз≥ грали таку музику) ÷ього ми тод≥ не аф≥шували,
адже були поп-групою, грали п≥д впливом нов≥ших св≥тових
теч≥й. “аким чином, ≥з —ол¤ником ми знайом≥ давно. ‘актично
половина нашого колективу - ми, друз≥, двоЇ, половинка.
( в≥нтет вийшов ≥мпров≥зований).
∆ил≥на ¤ знав чисто теоретично, чув
його записи ран≥ше, не був знайомий особисто, але знав
про нього багато ¤к про музиканта. ўо в ньому мене зац≥кавило
найб≥льше, зокрема ¤к у колез≥ по проекту, так це те,
що в≥н на в≥дм≥ну в≥д дуже багатьох нав≥ть в≥домих музикант≥в,
трактуЇ гру на барабанах не ¤к супров≥д чи ритм≥чну
основу, ¤к правило буваЇ (п≥д ¤кусь музику потр≥бна
¤кась ритм≥чна канва), а в≥н граЇ ¤к музикант в повн≥й
м≥р≥, тобто н≥би в≥н видобуваЇ музику з≥ скрипки чи
саксофону. ¬алер≥й музично дуже граЇ, його гр≥Ї музика,
в≥н просто нав≥ть на тар≥лках чи на барабанах знаходить
м≥сце, де барабани звучать по-р≥зному. як правило, ударники
≥гнорують: де попало, там ≥ ударив, чи вибрав соб≥ м≥сце
- там ≥ барабанить. ∆ил≥н художньо, мистецьки п≥дходить
до гри на барабанах. ¬≥н - сол≥ст не в тому сенс≥, щоб
багато заграти за одиницю часу, дуже швидко ≥ дуже голосно,
а в його гр≥ Ї музика, а це - дуже романтично. «устр≥в
¤ його у жовтн≥ цього року на фестивал≥ у ƒн≥пропетровську,
а записи ¤ його знаю давн≥шн≥, пер≥оду 1994-95 рок≥в,
в≥н ≥ зараз п≥дтримуЇ творч≥ стосунки ≥з колективом
"јћј-Jazz" ≥з ™катеринбургу.
"“о його група?"
"Ќ≥, так не можна казати. ƒжаз - то, мабуть,
Їдине музикуванн¤, де люди творчо в≥льн≥, бо така поважна
музика, ¤к камерна, ф≥лармон≥чна, маЇ вузький прост≥р
дл¤ ≥нтерпретац≥й. –окмени теж коли грають рок або блюз
можуть соб≥ по≥мпров≥зувати, але рамки Ї. –ок - це вокал,
тобто мають бути слова, куплети, тексти, дуже мало можливостей
дл¤ промовл¤нн¤ свого "¤". ≤ нав≥ть фольклор
Ї б≥льш скутим, бо маЇ свою структуру, п≥сню. ј джаз
- то форма абсолютно в≥льна, там музикант може висловити
абсолютно все".
***
...закохан≥... Ќаправду, музиканти
вигл¤дали на шалено закоханих у цю ѕанну, але вони не
змагалис¤ за волод≥нн¤ Ќею, бо вже кожен ¬ќЋќƒ≤¬ частиною
ѓњ Їства. ÷е б≥льше скидалос¤ нав≥ть до викладанн¤ суц≥льноњ
гармон≥йноњ картини з маленьких клаптик≥в, що були у
музикант≥в, з≥ звук≥в та настрою, ≥з почутт≥в та спогад≥в,
≥з несказаного, бо ще не вигаданого, ≥з порух≥в та погл¤д≥в,
нот та жест≥в... ѕанна не належала —об≥. ѓѓ самодостатн≥сть,
ц≥л≥сн≥сть, стал≥сть та незалежн≥сть просто би ѓњ вбили...
***
"“ак ¤к людей немаЇ однакових,
- продовжуЇ ёр≥й Ўар≥фов, ¤кий, до реч≥, Ї оф≥ц≥йним
представником дирекц≥њ м≥жнародних джазових фестивал≥в
у м. иЇв≥ "ƒжаз-÷ентр" по зах≥дних област¤х
”крањни та в республ≥ц≥ ѕольща, - так немаЇ ≥ джазових
музикант≥в однакових, њх звичайно, об'ЇднуЇ однаковий
стиль, але все одно, вс≥, ¤кщо вс≥ - таланти, то вс≥
- ун≥кальн≥ ≥ це просто ц≥каво. Ѕо кожен концерт - прив≥д
мен≥ самому про себе д≥знатис¤ щось нове, бо мене провокують
на щось, чого ран≥ше ¤, можливо, не робив. ожен концерт
≥з новими музикантами - це щось, бо ¤ завжди роблю щось
дл¤ себе вперше в житт≥. ƒумаю, що кожен так само мислить,
тому джазов≥ музиканти дуже любл¤ть грати в таких нав≥ть
випадкових концертах, бо насамперед розкриваютьс¤ дл¤
себе, ¤ вже не кажу про ¤кусь ≥дею, це ¤к говорити ≥з
розумною людиною, щось почуЇш, до того адаптуЇш... ÷е
сп≥льне виробленн¤ ¤коњсь реч≥. “обто коли ¤ њхав до
ƒн≥пропетровська, ¤ не те щоб мав певний нам≥р, а вже
певну домовлен≥сть, а на м≥ст≥ ми просто поставили велику
жирну крапку (угоду).
“ак само було з ≈ндрю, ¤ його
не знав, тобто знав про нього те, що мен≥ розпов≥дали,
словесний портрет, мен≥ вистачало слова ¬олод≥ —ол¤ника.
р≥м того, в≥н живе в јмериц≥, граЇ трошки ≥ншу музику,
ан≥ж у ™вроп≥ грають". "¬≥н ≥накшоњ про це
думки". "÷е маленьке заграванн¤ з його боку.
¬пливи р≥зн≥. ўо там говорити, на ”крањн≥ в р≥зних м≥стах
грають по-р≥зному. ѕлюс - ментальн≥сть народу, р≥зний
попередн≥й музичний досв≥д ≥ життЇвий. ќсобливо це пом≥тно
п≥д час гастролей: ¤к публ≥ка сприймаЇ ≥ чи взагал≥
сприймаЇ. ” „ерн≥вц¤х - одн≥ смаки, в ≤вано-‘ранк≥вську
(дв≥ години њзди в≥д „ерн≥вц≥в) - зовс≥м ≥нш≥. Ћьв≥в,
“ерноп≥ль, Ћуцьк, а що казати про ∆итомир, ќдесу, ƒонецьк,
тим паче ѕольщу, Ѕельг≥ю, √олланд≥ю тощо. Ѕатьк≥вщина
джазу - јмерика, там багато грало чорношк≥рих. “обто
вони грають так, вже "б≥л≥", нав≥ть ¤кщо живуть
там, грають ≥накше. –≥дко коли одн≥ одних приймають
до себе. —в≥жий приклад - з ≈м≥немом, Їдиний репер,
¤кого прийн¤ли за "свого" "чорн≥",
а решта - то все одно ¤к б≥л≥ ворони. “ак само ≥з джазом
Ївропейським, рок-н-ролом тощо. ј рок, до реч≥, ц≥лком
англ≥йське ¤вище, в јмериц≥ такого нема.
ѕ≥д час концерту ¤ в≥дчував таку
р≥зницю у виконанн≥. “о Ї дуже добре, дл¤ програми це
ще л≥пше, р≥зн≥ гран≥, ¤к украњнськ≥, так ≥ св≥тов≥.
«вичайно, також сл≥д враховувати вподобанн¤ музиканта,
що в≥н слухаЇ, в≥дпов≥дно, п≥д ¤ким впливом перебуваЇ,
його настр≥й. ”¤вл¤Їш, ¤кщо виходить музикант на сцену,
його хтось у щ≥чку поц≥лував, то в≥н так граЇ, а ¤кщо
у нього капц≥ тиснуть... “о все одразу в≥дбиваЇтьс¤
на музиц≥. ≤ от коли на початку там засвист≥ло, там
загуд≥ло (маю на уваз≥ техн≥ку) - був такий емоц≥йний
"напр¤г", ¤кий не дозвол¤в про все забути
≥ просто соб≥ грати, а дал≥ музика вже захопила у себе.
ј ёр≥й яремчук... ћи домовилис¤
пограти ≥з льв≥вськими музикантами п≥сл¤ концерту, очевидно,
що вони прийшли на концерт..." "“о тепер це
буде кв≥нтет?" "ћожливо, принаймн≥ ёр≥й н≥би
(казатиму дел≥катно) погодивс¤ на пропозиц≥ю ћарк≥¤на
≤ващишина виступати разом ≥з нами. ѕару рок≥в тому ¤
з яремчуком грав разом, тод≥ спонтанно ¤кось виник колектив,
теж спровокований ≤ващишиним (в≥н у нас ¤к "perpetuum
mobile" ≥дей). ћи виступали у ѕеремишл≥ на одному
концерт≥ разом ≥з таким в≥домим музикантом, ¤к ян-ѕташин
¬рублевський. ¬иступ тод≥ був дуже ц≥кавий, ёрко грав
free jazz, ¤ - електронний джаз, в≥н грав на саксофонах,
а ¤ на синтезаторах. “обто в мене Ї практика гри ≥з
яремчуком, а минулого року у яремчука була така практика
≥з ∆ил≥ним, отож практика гранн¤ в нас Ї, ≥, зрештою,
яремчук прийшов до нас не ¤к г≥сть, а ¤к наш колега.
ћи запрошували музикант≥в ≥з ≥нструментами, щоб по-музичному
посп≥лкуватис¤ п≥сл¤ концерту".
***
... просто би ѓњ вбили, але ж
ѓњ вбивали пост≥йно(!)... задл¤ того, аби ¬она знову
воскресала ≥ спокушала все нових ≥ нових музикант≥в.
ўоразу ѕанна була ≥накша, ¬она доводила до божев≥лл¤,
до сказу, до самогубства, але тим, кому пощастило ≥
стало снаги перейти ѓњ руб≥кон, ѕанна дарувала —ебе...
***
"≈моц≥њ п≥сл¤ концерту? - Ўар≥фов
замисливс¤. - ќсобливо таких не буваЇ. ћузиканти
наст≥льки виснажуютьс¤, хвилюютьс¤, що це радше перевтома,
звичайно, не непритомн≥ють, але викладаютьс¤ п≥д час
гри, вкладають душу, серце... ¬же т≥льки на вокзал≥,
коли ми прощалис¤, вс≥ трохи в≥д≥йшли, розслабилис¤.
Ћьв≥в ¤к джаз? ¬загал≥, Ћьв≥в ¤к
найближче м≥сто до «аходу маЇ велик≥ джазов≥ традиц≥њ,
б≥льш≥ ан≥ж ∆итомир, „ерн≥г≥в ≥ т. д. ¬же у 60-их роках
ансамбль "ћед≥кус" (кер≥вник ≤гор ’ома)
представл¤в ”крањну, тобто –ад¤нський —оюз, у ѕольщ≥,
ѕрибалтиц≥. ј тод≥ ѕольща була ого-го ¤ким "закордоном",
тод≥ поњхати до ѕольщ≥ - ¤к зараз до јвстрал≥њ. ÷е був
прецедент. ≤ ц≥каво те, що так≥ виступи були нав≥ть
важлив≥шими не у нас (бо то вважалос¤ негативом), а
за кордоном, бо там взагал≥ не думали, що тут таке грають.
Ќаш квартет - льв≥вський проект,
¤ким би в≥н не був р≥зним ≥ в б≥льшост≥ не льв≥вським
(дн≥пропетровець, ки¤нин, американець), ≥де¤ - наша,
≥ ¤кби хтось "здрейфив", в≥дмовивс¤, то все
одно проект би був. ћожливо, то за честь њм, що вони
погодилис¤, ≥ нам за честь, що признали нас ¤к ≥н≥ц≥атор≥в
та ≥дейних реал≥затор≥в. ƒо реч≥, нам вже поступила
пропозиц≥¤ в≥д одного кињвського телеканалу (¤кого -
поки що секрет) в≥дзн¤ти живий наш концерт, гру джаз-квартету.
ѕропозиц≥¤ над≥йшла ще до того, ¤к нас почули, а це
щось-таки означаЇ..."
"...ѕанна дарувала —ебе...
–оздаровувала —ебе в ≥нструментах, струнах, клав≥шах,
мелод≥¤х... ожен кохавс¤ з≥ своњм ≥нструментом ≥ це
було красиво... “од≥ ¤ подумала, що музикантами мають
бути саме чолов≥ки... а найперше - у джаз≥" .
***
ћар≥¤
“»“ј–≈Ќ ќ,
диктофон, перо (Ћьв≥в, ћќ "ƒзиіа")
|