Олена
Лаврова
14 червня у львівському клубі "Лялька" відбувся концерт
джазового тріо Вольфганга Хаффнера (Німеччина). Ця подія європейського
масштабу відбулася за сприяння Гете-інституту. Півторагодинна
програма включала в основному, власні твори музикантів. Концерт
пройшов у надзвичайно теплій і приємній атмосфері, а наступного
дня мені вдалося поспілкуватися з двома учасниками тріо - Вольфгангом
Хаффнером (ударні) та Крістіаном Дінером (контрабас). Також
до нашої розмови долучився відомий львівський джазовий музикант
та музикознавець Юрій Шаріфов.
Питання перше, мабуть ,банальне: як вам
вчорашній концерт, львівська публіка і ,зокрема, атмосфера
клубу "Лялька"?
Вольфганг Хаффнер: публіка була чудова,
така, що справді вміє слухати джаз, атмосфера була дуже концентрована,
і власне, дуже своєрідна, оригінальна, чого ми, якщо чесно,
не очікували. Коли ми вперше зайшли в "Ляльку",
вона була порожня, ми не відчули її, вона здалася нам звичайним
пивним баром. А пізніше, коли вона наповнилася людьми, все
абсолютно змінилося, виникла ось ця чудова атмосфера, і все
було просто супер!
Які зали подобаються вам найбільше, чому
ви надаєте перевагу - маленьким клубам, чи концертним залам
?
В.Х. : ми граємо в дуже різних приміщеннях.
Зрозуміло, що великі стадіони, виступи під відкритим небом
перед публікою 30000 осіб - не для нас. Наші приміщення -
від театрів місткістю 300-400 осіб до зовсім маленьких клубів,
ще менших, ніж "Лялька". Умовно можна сказати, що
наші зали - містять від 50 до 400 осіб. Розміри приміщення
не мають для нас особливого значення, хоча чим менше приміщення,
тим менша дистанція між сценою і публікою, і більша вірогідність
того, що через просторову близкість виникне і близкість духовна.
І моменти, коли виникає така близкість, єднання музикантів
з публікою, є найкращими моментами нашої творчості, власне
тим, заради чого і варто творити музику! Ось і вчора був такий
момент, ми зуміли відчути нашу публіку, а публіка зуміла відчути
нас!
Яка музика найбільш популярна в Німеччині,
і яке місце у вашій країні займає джазова сцена?
Крістіан Дінер: Як і всюди в світі, в Німеччині
більшість людей слухає американську поп-музику, а джаз займає
, мабуть, останнє місце. І якщо говорити в цифрах, об"єм
продажу джазових платівок складає не більше 1% від загального.
Чи знайомі ви з українською джазовою сценою?
К.Д.: На жаль, інформації про український
джаз немає, і контактів немає... мені здається, що український
джаз існує в якомусь певному вакуумі, і завдяки цьому саме
в українському джазі в перспективі може виникнути щось нове,
своєрідне...
Юрій Шаріфов: українські джазові виконавці,
як і всюди в світі, орієнтуються на американську джазову школу,
тому навряд чи тут може виникнути щось зовсім оригінальне.
А якщо говорити про популяризацію української музики, не тільки
джазу, а усіх напрямків, навіть фольклору, то, на жаль, в
Україні немає жодної організації, яка б професійно цим займалась.
Існують лише якісь приватні зв"язки між музикантами,
хтось кудись поїхав, хтось когось запросив сюди...але цього
мало. І нас ще довго не знатимуть в світі, якщо ця ситуація
не зміниться...
В.Х.: В Німеччині проводяться тематичні
джазові фестивалі. Наприклад, темою цьогорічного Берлінського
фестивалю було Чікаго, і більшість запрошених колективів були
звідти. Минулого року - Скандинавія, і так далі. Також проводиться
фестиваль "Ост-Вест", і це, мабуть єдиний джазовий
фестиваль в Німеччині, куди запрошують групи із Східної Європи,
зокрема з Росії. Але зворотнього руху нажаль, немає, і ми
самі маємо проблеми з поїздками на фестивалі за кордон. І
якщо говорити про державне фінансування джазової музики, то
воно дуже мале. Набагато менше, ніж, скажімо, класичної. Держава
приділяє джазу дуже мало уваги.
Юрій Шаріфов: хотілося б задати декілька
суто музичних запитань. Колективи, що працюють в інших напрямках,
як правило грають сталим складом, а джазові музиканти люблять
різноманітність, пробувати себе в різних складах інструментів
чи особистостей. Склад музикантів тріо є постійним, чи ви
зібралися для того, щоб поїхати в цю поїздку?
В.Х.: Ми разом з осені 2001 року. Після
дуже успішного турне по Хорватії, для якого, власне, ми й
зібралися , вирішили пограти разом довший час. Наше тріо -
це не одноразовий проект, хоча ми на це не розраховували з
самого початку.
Юрій Шаріфов: на чиїй творчості виховувався
кожен з вас, які явища і особистості вплинули на ваше формування,
як музикантів?
К.Д: насамперед, це всі музичні твори,
що мають цікаві мелодії та ритми. Бо ми, в основному, "бавимося"
з мелодіями і ритмами. Ми слухаємо багато музики з різних
країн, там де є якісь цікаві, малозвичні для нас ритми.
Ю.Ш.: А можна конкретніше?
К.Д.: найцікавіші музиканти, яких я зараз
слухаю, саме басисти, це африканці.
Ю.Ш.: В Африці не дуже поширений контрабас....
К.Д.: так, але ідеї і звучання надзвичайно
цікаві та оригінальні.
Ю.Ш.: хто в колективі є лідером, мається
на увазі, стилістично?
В.Х.: ми всі втрьох граємо соло разом одночасно,
і звикли слухати один одного. В нас не буває такого, що хтось
грає соло 20 хвилин, а решта поглядає на годинник, чекаючи,
коли ж він врешті закінчить.
К.Д.: І коли Крістоф Лауер грає на саксофоні,
та лінія, яку він веде, є одночасно мелодією і гармонією,
він покриває дві сфери, і я, як контрабасист, можу грати вільно.
Ю.Ш.: Виконанню яких творів ви надаєте
перевагу - своїм власним, чи старим знайомим темам, які знає
і любить публіка?
В.Х.: Ми граємо тільки те, що ми хочемо.
Наш репертуар дуже широкий, і ми формуємо кожний концерт залежно
від нашого настрою і натхнення.
Ю.Ш.: у вашій музиці відчувається суміш
різних стилів - і свінг, і модерн-джаз і фанк, і навіть джаз-рок.
А як ви відчуваєте свою перспективу?
В.Х.: Ми відкриті до всього. Інтерпретуємо
трохи і народну музику, і free-jazz. А про перспективи розвитку
тяжко говорити. Наша творчість перебуває в постійному русі,
але сьогодні ми ще не знаємо, в якому напрямку нам захочеться
рухатися завтра. На кожному концерті ми імпровізуємо, і одні
й ті самі композиції кожного разу звучать по іншому. Взагалі,
в нас немає якоїсь "генеральної лінії", ми ставимо
собі лише одне обмеження - те, що ми граємо, повинно залишатися
музикою.
Ю.Ш.: чи граєте ви сучасний танцювальний
джаз?
В.Х.: Ні, танцювальний джаз ми не граємо,
ні кожен з нас зокрема, ні разом. Але одного разу, на фестивалі
в Дамаску ми грали так, що весь театр з перших же акордів
почав танцювати. Це для нас нетипово, але там була якась така
атмосфера, ми відчули її саме так, і на той момент таке виконання
було дуже в тему.
Крім цього тріо, де ще грає кожен з вас?
В.Х.: звичайно, для кожного з нас цей проект
не єдиний. Я, як сессійний барабанщик, брав участь в безлічі
студійних записів, часом сам не знаючи, для кого. Крім цього,
за всі ці роки, особливо ще в молодості, переграв в стількох
коллективах різних напрямків, що всі й не згадаю. З часом
багато чого відпало, і викристалізувалося те, що мене дійсно
цікавить. Я попробував максимум всього, і тому зміг зрозуміти,
що ж насправді я хочу робити. І в якому проекті я б не грав,
так само як і двоє інших учасників цього тріо, кожен з нас
завжди грає так, як він хоче, не підстроюючись ні під кого.
В молодості я підстроювався, грав так, як мені казали грати,
а зараз ми вже достатньо дорослі музиканти, щоб грати так,
як того хочемо ми самі.В мене є своя філософія гри на ударних.
Я ненавиджу галас. Повинна бути генеральна лінія - грув, і
я так граю в будь-якому проекті, чи це поп, чи джаз. Просто
для кожного напрямку є свої елементи гри, але кінцевий результат
- один.
К.Д: я також грав у безлічі різних проектів.
В найближчому майбутньому я буду працювати з грецькою співачкою
Наною Москурі.
Давайте поговоримо трошки про сучасну рок-
та поп-музику. Що вам подобається, які імена ви можете виділити
?
К.Д: На даний момент моя улюблена співачка
- Анжеліка Кід Джо. Вона сама з Беніну, але живе і працює
у Франції.
В.Х: А я люблю рок-музику - Deep Purple,
Bon Jovi. Особливо я люблю слухати Bon Jovi після того, як
вип"ю багато пива.
А чи ходите ви на концерти? Крім своїх
власних, звичайно.
В.Х: так, ми відвідуємо багато концертів
різних виконавців, будь-які цікаві заходи, якщо на це є час
і настрій.
Дякую за цікаву розмову.
В.Х: для нас приїзд в Україну став особливою
подією. Ми дуже вдячні Гете-інституту, який зробив можливим
наш приїзд, також ми дуже дякуємо клубу "Лялька",
всім, хто був вчора на нашому концерті, і взагалі, всім львів"янам,
що люблять джаз. Сподіваємося, що ця наша зустріч не остання,
ми б дуже хотіли ще раз приїхати до Львова!
Інфо: http://www.music.com.ua
|