√оти
≥ готика Ц це готично...
¬ ™вроп≥ набуваЇ попул¤рност≥ нова молод≥жна субкультура.
„и приживетьс¤ вона в ”крањн≥?...
оли прињжджаЇш в ¤кесь Ївропейське
м≥сто чи то м≥стечко ≥ спостер≥гаЇш за њхньою молоддю,
р≥зко впадаЇ в око певна частина молодих людей, ¤ка
вир≥зн¤Їтьс¤ дещо незвичним ≥м≥джем з переважанн¤м чорних
барв та ≥сторичних елемент≥в у од¤з≥. ÷¤ молодь стала
нев≥дТЇмним елементом екстерТЇру древн≥х Ївропейських
вулиць.. „асто групи цих УтемнихФ хлопц≥в та д≥вчат
можна зустр≥ти поблизу старовинних буд≥вель, замк≥в,
на цвинтар¤х або в особливих клубах.
Ућетал≥сти? —атан≥сти? √омосексуал≥сти? —ектанти? ћоже,
¤кийсь ф≥льм зн≥мають, а можливо, студенти ¤когось театрального
училища вийшли пива попити?Ф Ц подумаЇ непосв¤чений
украњнський обиватель, бо хто ж йому в≥дкриЇ оч≥ на
таку поширену в ™вроп≥ та Ќовому —в≥т≥ ≥ таку незнану
в ”крањн≥ молод≥жну субкультуру ¤к готи.
ћабуть, буде важко в ц≥й коротеньк≥й статт≥ описати
готичну молодь, бо нав≥ть всередин≥ ц≥Їњ субкультури
≥снуЇ безл≥ч теч≥й, ¤к≥ на перший погл¤д Ї нав≥ть антагон≥стичними.
јле це т≥льки поверхнева в≥з≥¤. ўоб зрозум≥ти, що њх
обТЇднуЇ, спробуймо вдатис¤ до генези готичного руху.
”перше т≥, кого називають готами, зТ¤вилис¤ в к≥нц≥
70-х ¤к ≥нтелектуальна г≥лка пост-панковоњ культури.
“ак спершу охрестили групи, музика ¤ких була, на думку
музичних критик≥в, готичною, себто л¤каючою, жахливою,
адже в англ≥йському значенн≥ саме таке означенн¤ ≥ маЇ
цей терм≥н, напр. Уготичний романФ. √отами охрестили
фан≥в таких рок-груп, ¤к УLondon After MidnightФ, УBauchausФ,
згодом у 80-х УThe CureФ, УThe Sisters of MercyФ. Ќасл≥дуючи
≥м≥дж ≥ св≥тогл¤д своњх кумир≥в, ц¤ молодь почала носити
чорний од¤г, що символ≥чно мав би означати жалобу по
цьому св≥т≥, похмур≥сть ≥ скорботу, з ≥ншого боку, це
- свого роду соц≥альний протест проти строкатоњ безтурботност≥
сусп≥льства чи то радше маси, спос≥б зовн≥шнього вир≥зненн¤
серед байдужого натовпу, але чорний кол≥р Ц протиставленн¤
кольоровост≥, а не б≥лому.
ћабуть, п≥сл¤ цього матер≥алу в читача виникнуть запитанн¤:
Уј чому ст≥льки похмурост≥? „ому таке прагненн¤ бачити
св≥т у темних кольорах? Ќевже в житт≥ цих молодих людей
немаЇ м≥сц¤ дл¤ радост≥ й розваг?Ф ≤, можливо, в чомусь
в≥н буде мати рац≥ю. ѕроте, вдаючись детальн≥ше в цей
молод≥жний рух (хоча й рухом його важко назвати), варто
завважити, що ≥м≥дж, музика, в≥део, арт Ї всього лиш
зовн≥шньою екзотерикою, доповненн¤м св≥тогл¤ду та ≥деолог≥њ.
“е, що дл¤ перес≥чноњ людини видаЇтьс¤ дивним, депресуючим,
гн≥тючим чи моторошним, готи сприймають ¤к належне,
¤к нев≥дТЇмний чинник бутт¤. ≤ншими словами - п≥знавати
рад≥сть житт¤ через усв≥домленн¤ його темних стор≥н:
смерть, б≥ль, депрес≥¤.
” багатьох моментах св≥тогл¤д гот≥в
Ї надто ≥ндив≥дуал≥стичний, що спонукаЇ молодь заглиблюватис¤
в себе, не будучи активним дл¤ оточуючих. ≤ це, мабуть,
найб≥льш негативна риса готичного св≥тогл¤ду, свого
роду особист≥сний егоњзм. ÷е також прит¤гуЇ до субкультури
р≥зного роду рел≥г≥йних збоченц≥в на кшталт сатан≥ст≥в,
антитењст≥в чи окультист≥в. ’оча в б≥льшост≥ готи Ї
христи¤нами, можливо не зовс≥м практикуючими, ¤к ≥ б≥льш≥сть
молод≥ сьогодн≥, проте зустр≥чаютьс¤ ≥ ¤зичники (¤к≥
швидше Ї любител¤ми древностей), агностики та атењсти.
ўодо ≥м≥джу ≥ його барв, варто зауважити,
що використовують готи вишнев≥ та гранатов≥ кольори,
а також б≥л≥ моцарт≥вськ≥ сорочки. —воњ ноги вони взувають
у м≥л≥арн≥ боти, а також в≥дпов≥дного стилю ≥нше взутт¤.
” багатьох крањнах ≥снують нав≥ть ц≥л≥ спец≥ал≥зован≥
ф≥рми з виробництва та реал≥зац≥њ такоњ продукц≥њ. —еред
чолов≥чих головних убор≥в найчаст≥ше зустр≥чаютьс¤ капелюхи
або й цил≥ндри. ƒ≥вчата надають перевагу пишним платт¤м,
≥з корсетами чи без них, ренесансового та в≥ктор≥анського
пер≥оду, та й, взагал≥, у зовн≥шност≥ готок, чи то готес
вир≥зн¤Їтьс¤ п≥дкреслена еротичн≥сть. ѕоширеними елементами
готичного гардеробу Ї шк≥р¤н≥ плащ≥, штани, сп≥дниц≥
≥ т.д. ќсобливим елементом готського (≥ т≥льки њхнього)
≥м≥джу Ї шипастий нашийник, що символ≥зуЇ залежн≥сть
≥ неволю людини в≥д багатьох умовностей, в≥д Усусп≥льного
¤рмаФ.
Ѕагато гот≥в носили й нос¤ть довге волосс¤, також виголюють
скрон≥ та потилицю. ѕоширеною зач≥скою Ї т.зв. Угн≥здоФ
Ц це коли голова навколо виголена, а зверху нач≥с волосс¤,
¤к в ≤вана ѕ≥дкови на старовинн≥й гравюр≥. ’оча дехто
≥ носить чорний ≥рокез, але це ¤к пережиток постпанк-протоготичного
пер≥оду.
ўодо символ≥в ≥ прикрас, ¤кими послуговуЇтьс¤ готична
молодь, досить попул¤рними Ї Їгипетська (јнк, око ќс≥р≥са)
та христи¤нська, а також р≥зноман≥тн≥ ¤зичницьк≥ знаки
(сонце, свастика, молот “ора), кажани, павуки, черепасто-к≥сткаст≥
прикраси, стил≥зован≥ в≥зерунки УтатуФ чи народного
орнаменту. ¬≥ддаючи перевагу ср≥блу чи н≥кельованим
металам, золот≥ прикраси чи будь-¤к≥ ≥нш≥ з жовтих метал≥в
готи вважають не стильними.
ƒосить часто через мак≥¤ж гот≥в плутають ≥з блекерами,
¤к≥, власне, частково ≥ перейн¤ли його: виб≥лене лице,
п≥дведен≥ чорним оч≥, такого ж кольору губи й ман≥кюр.
«вичайно ж, нав≥ть у крањнах, де громад¤ни Ї н≥бито
взаЇмотолерантними, досить часто готи п≥ддаютьс¤ соц≥альн≥й
агрес≥њ, тому не кожного дн¤ вони користуютьс¤ своњм
≥м≥джем, а радше на веч≥рках, концертах та фестивал¤х.
ўодо зовн≥шньоњ естетики серед гот≥в немаЇ ¤кихось припис≥в
чи ун≥формованост≥, бо ц¤ субкультура в багатьох моментах
Ї глибоко ≥ндив≥дуал≥стичною.
ќдн≥Їю з особливостей готичного руху Ї те, що серед
екстремальних субкультур це, мабуть, Їдина, ¤ка за вс≥ма
ознаками Ї клубною. ” великих м≥стах ≥снують готичн≥
клуби, де ж њх немаЇ, готи тусуютьс¤ у певн≥ дн≥ в андеграундних
клубах. √отичн≥ веч≥рки складаютьс¤, ¤к правило, ≥з
виступ≥в музичних груп, ¤к≥ твор¤ть в готичних та кологотичних
стил¤х, театрал≥зованих перформенс≥в, в≥део, арт та
поетичних частин, а також само-собою танцпрограми.
” багатьох крањнах св≥ту в≥дбуваютьс¤ готичн≥ фестивал≥,
¤к≥ збирають до трьох дес¤тк≥в тис¤ч ц≥Їњ чорноњ молод≥.
Ќайб≥льш≥ це Wave Gotik Trеfen, Mera Luna, Zillo, у
—х≥дн≥й ™вроп≥ - Castle Party (ѕольща), Menuo Juodaragis
(Ћитва).
“а що таке гот без музики? јле тут сл≥д розр≥зн¤ти музику
¤ка Ї готичною, музику, ¤ку слухають готи, ≥ музику,
п≥д ¤ку танцюють готи (тобто клуберська). ¬ласне готична
музика веде своЇ походженн¤, ми про це вже згадували,
в≥д пост-панку, а також в≥д етн≥чноњ та класичноњ музики,
згодом сюди вкрапились ≥ електронн≥ завороти. ѕроте
в к≥нц≥ 80-х до саунду готичних ватаг додаЇтьс¤ метал≥чний
драйв г≥тар (Lacrimosa, Love Like Blood, etc.), а на
початку 90-х ≥ до сьогодн≥ багато метал-команд починають
використовувати готичн≥ ритми, глибокий чолов≥чий та
оперний ж≥ночий вокали, симфон≥чн≥ та фольков≥ елементи
(Theatre of Tragedy, Anathema, Paradise Lost, My Dying
Bride), внасл≥док чого виникають doom та gothic-metal.
–азом ≥з групами до готичноњ субкультури долучаЇтьс¤
значна частина метал≥ст≥в. ’оч doom ≥ не Ї чисто готичною
музикою, радше зготизованим death metal-ом, зате gothic
metal можна см≥ливо назвати стов≥дсотковою готикою,
г≥дним спадкоЇмцем ≥ продовжувачем традиц≥й gothic rock-у.
ѕроте музичн≥ вподобанн¤ гот≥в не обмежуютьс¤ цими вузькими
рамками. ѕолюбл¤ють вони музику р≥знопланову, класичну,
однак в основному м≥норну, похмуру ≥ меланхол≥йну або
п≥днесено-врочисту, вагнер≥вського штибу, ну, так≥ вони
вже, т≥ готи, сумн≥ люди ≥ водночас життЇлюби. ѕопул¤рними
Ї також фольк та неофольк, середньов≥чна музика, ethereal,
електрон≥зован≥ стил≥, так≥ ¤к dark-ambient, dark-wave.
«агалом, пон¤тт¤ УготичнаФ Ї швидше означенн¤м атмосфери,
¤ку ц¤ музика передаЇ, н≥ж характеристикою стил≥стичних
прийом≥в у виконанн≥.
ќкремий пласт - музика, ¤ку прокручують готичн≥ д≥джењ
на gothic-party. ¬загал≥, electro та industrial до готики
почали долучатись досить давно, саме це ≥ сформувало
њњ клубн≥сть. ƒехто називаЇ ц≥ напр¤мки попсовими ≥,
можливо, у чомусь маЇ рац≥ю, але використовуючи drumТnТbass-ов≥,
techno чи break-beаt-ов≥ ритми, електронн≥ ефекти ≥
певного роду симфон≥зм, так≥ денсов≥ стил≥, ¤к dark-elektro,
EBM, synth-goth, все ж намагаютьс¤ передавати похмуру
атмосферу, меланхол≥йн≥сть та м≥стичн≥сть.
¬арто в≥дм≥тити, що готика в самому корен≥ не Ї т≥нейджерською.
√оти, з ¤кими ¤ знайомий, чи т≥, ¤ких доводилось бачити
на готичних фестивал¤х, здеб≥льшого давно залишили позаду
шк≥льн≥ лавки, а дехто нав≥ть спудейськ≥ кафедри.
Ќа початку 90-х готичним рухом зац≥кавивс¤ к≥нематограф,
тому готи стають головними геро¤ми таких в≥домих ф≥льм≥в,
¤к У≈двард –уки-Ќожиц≥Ф, УЌаречена „ак≥Ф, У¬оронФ. ќстанн¤
стр≥чка-трилог≥¤ надала нового диханн¤ готичному п≥дп≥ллю,
¤ке на той час досить п≥дупало. “акож новою п≥дмогою
дл¤ гот≥в ус≥х крањн ≥ континент≥в стала мережа ≤нтернету.
«Т¤вл¤Їтьс¤ ц≥ла готична веб-≥ндустр≥¤: портали, журнали,
чати ≥ т.д.
ј ¤к же в ”крањн≥ з готами? «вичайно ж, те, що з'¤вл¤Їтьс¤
на «аход≥, украњнц≥ через консервативн≥сть ментал≥тету
сприймають не так швидко. ћожливо, у дечому це ≥ позитивна
риса нац≥онального характеру. ≤з в≥домих нараз≥ джерел
перш≥ готичн≥ формац≥њ зТ¤вилис¤ у иЇв≥ ( ињвський
√отичний лан) та “ернопол≥ (√отичний луб У√аммад≥онФ
). ≤з 1999 року в ≤нтернет≥ утворюЇтьс¤ в≥ртуальне об'Їднанн¤
гот≥в ”крањнський √отичний ѕортал (www.gothic.com.ua),
¤кий на сьогодн≥ Ї одним ≥з кращих украњнських музично-мистецьких
ресурс≥в украњнського ≤нтернету, хоча, на жаль, рос≥йськомовним.
’оча формац≥њ гот≥в зТ¤вилис¤ в ”крањн≥ досить-таки
недавно, та музичн≥ команди готичного спр¤муванн¤ ≥снували
з середини 80-х. ¬≥дом≥ широкому колу шанувальник≥в
серйозноњ музики так≥ гурти, ¤к У ќћ” ¬Ќ»«Ф (дл¤ когось,
можливо, це буде в≥дкритт¤м, проте ц≥ похмур≥ козаки
усп≥шно виступили на к≥лькох Ївропейських гот-фестивал¤х),
У¬≤…Ф, У¬≤Ќ »Ф (на час написанн¤ статт≥ виступали на
готичному фестивал≥ в Ќ≥меччин≥), серед молодших ватаг
уваги заслуговуЇ УAUDI SILEФ. ўом≥с¤ц¤ в знаному андеграундному
клуб≥ УЋ¤лькаФ у Ћьвов≥ (¤кий, до реч≥, повним ходом
починаЇ здобувати статус украњнськоњ готичноњ столиц≥),
в≥дбуваютьс¤ готичн≥ веч≥рки УЌ≈ –ќѕќЋ≤—Ф, що орган≥зовуЇ
гот-клуб У√јћћјƒ≤ќЌФ (м≥ж ≥ншим, Ї обТЇднанн¤м гот≥в-христи¤н
традиц≥йних украњнських конфес≥й). ≥лька под≥бних заход≥в
в≥дбулис¤ у “ернопол≥ та иЇв≥. «овс≥м недавно у Ћьвов≥
утворено ще одну готичну формац≥ю - Ћьв≥вський √отичний
лан. «а де¤кими чутками зараз украњнськ≥ готи готують
ірунт дл¤ проведенн¤ першого фестивалю. як бачимо, готика
в ”крањн≥ росте ≥ брунькуЇтьс¤.
” той час, коли в атмосфер≥ спопсованост≥ сусп≥льства,
задухи та атроф≥њ рок-культури, здаЇтьс¤, що все поглинуто
масовкою та к≥чем, коли сприйн¤тт¤ того, що зветьс¤
творч≥стю, не потребуЇ напруженн¤ вол≥ ≥ польоту фантаз≥њ,
постаЇ нова альтернатива старому Ц готична культура.
÷е симб≥оз, поЇднанн¤ найкращого, найблагородн≥шого
≥з р≥зних напр¤мк≥в музики, арту та л≥тератури загалом,
що звертаЇтьс¤ до свого древнього кор≥нн¤, це високий
дух, можливо, у чомусь похмурий ≥ сумний, але водночас
такий творчий ≥ життЇстверджуючий.
–остислав јЌ“»ћ»— |