або
"Фляки" по-Чайківськи
Коштували такі "Фляки"?
Якщо й так, то, запевне, вперше (і востаннє, бо така страва,
знаєте, недовговічна, швидко псується, але цікаво, чи то стосується
"Фляків" Чайки? - Повисить, побачимо).
Тож саме "Фляками" Чайки (зауважу,
не птаха, а молодого тернопільського художника) частувала
галерея "Дзиґи" 22 жовтня невегетаріанців
у мистецтві та усіх не обмежених віковим цензом, що його de
facto (і "для галочки") встановила Леся Антонович,
директор галереї. Вона, взагалі, сумнівалася з приводу цього
вікового обмеження, висловлюючи думку, що таке видовище -
для тих, кому за 90... Одначе, думаю, що саме "задев'яностиків"
там би і знудило насамперед... від м'яса, крові, нагромадження
блідо-зелених тіл, відвертості на рівні непристойності та
порно, пронизливого реготу художника (автопортрет у лавровому
вінку "Весела голова"), мовляв, ви собі "хавайте",
ковтайте, поглинайте, пожирайте, перетравлюйте, перетворюйтесь,
труїться, розщеплюйтесь, витікайте, випорожнюйтесь, смачного
вам, ха-ха, а я буду смакувати Вами... і не чайними ложечками
чи розцяцькованими філіжаночками, а нагостреними виделками
та ножами (із полотна "Гостріння ножів").
Така собі трапеза. Бо то більше скидалося
на те, що поглинали картини нас, а не ми їх, вони випробовували
нас, дегустуючи домішки підсвідомості та нових вражень, підсолюючи
виразки комплексів, запікаючи погляди (очі?) на полотнах,
як на розжарених пательнях і усе те "збіговисько"
картин та людей нагадувало великий баняк із борщем, де накидано
бозна-що. (Часом у тій суміші траплялися сумнівні інгредієнти,
непридатні до вживання...) "Дзиґа" перетворювалася
на повара, гурмана, людо-полотножера, а усі присутні - на
фляки у запеченій коринці тіла... Фу-у, аж саму знудило, отак
розфлякалась фантазія аж до канібальства від такої потрави-мальовидла.
Що ж, не звикли ми "хавати" таку екзотику чи то
пак бути пожованими та подрібненими м'ясорубкою (а чи зубками)
Сергія Чайки і перетравленими у безрозмірному шлунку "Дзиґи".
Отакі-то помідори.
Як на мене, то фляки - фляками, але переважали-бо
роботи на тему війни і якось ті субпродукти м'яса випадали
з контексту. Хіба що така назва - для "завернутих".
Того, докладаючи всіх зусиль, і собі "завертаюся",
шурупаю мізками та фляками, а-а-а, ну, звичайно, війна - то
суцільні фляки, гарматне м'ясо, місиво скривавлених тіл, нутрощі,
фе-е-е, які гидотні асоціації... Але що дивує - усе це не
трагічне, не тьмяне, не кровожерливе, не огидне, не стражденне,
не озлоблене, не патологічне, не руйнівне, не зранене, не
розстріляне, не покалічене, не гниле і не смердюче, зовсім
ні. Навіть із точністю до навпаки: надто легковажне, ігрове,
мілке, кокетливе, поверхневе, кольорове, радісне, сповнене
молодецького азарту, жаги, любові, експерименту, гротеску
та бурлеску по-швейківськи (відтак браво-солдафонівсько-швейківське).
Складається враження, що автор закликає, як і Заратустра Ніцше:
"Любіть мир як засіб до нових воєн!" А тому "Мирна
ініціатива" (полотно Сергія) перетворюється на повію-блондинку
із довжелезними нігтями; розкуйовдженим волоссям, у якому,
як у тенетах, от-от заплутаються блакитні голуби; із припіднятим
(силіконовим?) бюстом; поглядом скляних очей німфоманки-наркоманки-вампірші-гейші...
Така надихне на щось кардинально іншого, аніж на мирне споглядання
зірок на небі...
Голови вождів, а на задньому тлі, ніби
так собі, - мотузка. А того так і кортить залізти руками за
рамки та мотузку ту обмотати навколо шиї, як зашморг. Червоноокий
Ленін-гіпнотизер, перепуджений Цісар, "Великі гравці"
під клейонкою, які грали картами світу не на бажання, а на
мільйони життів простих людей, залишених у дурнях! Гітлер
із обличчям жінки ("Диктатор"), із розчепіреним
жіночим ротиком та пещеною рукою, яка однаково майстерно здатна
оперувати зброєю і помадою. (Бракує лишень на нігтях модного
"французького" манікюру...) Череп у касці, дама
у кирзаках на троні, ампутовані руки, що "добавилися"
у гандбол, "Гра у війну" (тут би було доречніше
назвати грою у "війнушки"), "Портрет предка"
із розщепленими штанами, радист із піднятим середнім пальцем
(мова непристойних жестів чи абетка "Морзе"),
"рілексейшн" із випаданням пальців, "пісінг"
- просто на нас, глядачів (тож дехто виходив із галереї не
сухим, не чистим, не таким, яким був до, не собою, але й не
автором, не цілісним, якимось розчленованим, порізаним, пожмаканим,
розфлякованим).
Враження, що то зухвало випорожнюється на тебе сам автор,
якому красномовно було наплювати, начхати і "наробити",
перепрошую, на всіх нас. Вмощуюся зручно - якщо, взагалі,
серед цих картин можна чутися зручно - навпроти Сергія Чайки,
збираю себе до купи, випльовую з рота кулі, витягаю встромлені
у шию ножиці, відриваю "з м'ясом" обірваний ніготь,
ну-от, можна тепер і погомоніти…
- Сергію, чому "Фляки" і що
то таке?
- Люблю фляки. То з польської кухні, субпродукти м'яса: шлунок
порізаний, зварений певним чином. Смачна назва. Зображення,
конфлікт українсько-польський, передбачається…
- Чому війна?
- Люблю воювати в житті…
- Із ким, із чим?
- Щоб не бути банальним… із підлістю, із брехнею. Взагалі,
не люблю брехунів, через те маю часом проблеми.
- У твоєї війни - жіноче обличчя.
- Війна - жіночого роду. Жінка абсолютно військова людина,
оскільки веде постійно інтриги і війни.
- Найсильніші тайфуни називають не чоловічими, а саме жіночими
іменами. Таким чином ти жіночістю підсилюєш образ війни?
- Мабуть, що так. Жіноча тендітність і агресія в сумі дають
мікс, бомбову суміш.
- Ти вважаєш свої роботи агресивними?
- Ні, абсолютно ні.
- Тоді якими?
- Іронічними. Це - іронія, якийсь жарт. Серйозний жарт, скажімо
так.
- Твої роботи ніби вимагають пензля. Вони - недомальовані?
- Стосовно техніки абсолютно кожну роботу я би ще міг перемалювати
декілька разів. Я дуже довго малюю, робота може стояти, вже
висохнути, а я її наново перемальовую. Я отримую задоволення
від роботи, від мальовидла, це як у Леонардо да Вінчі - постійно
писати.
- Як ти окреслюєш стиль, у якому працюєш?
- З точки зору сучасного мистецтва можу цілком впевнено сказати,
що зараз стилю немає, є просто модний напрямок, в який щось
"втикається", а щось не "втикається"…
- А все ж таки?
- Це - реалістичний варіант живопису з елементами якогось
експресіонізму і гротеску.
- А як щодо модних зараз інсталяцій та перформенсів?
- Яка мода у нас? Взагалі, такої моди немає, повернення іде
до образотворчого мистецтва. Як людина, яка перебувала якийсь
час на Заході, я у цьому переконаний стовідсотково. Мода -
прикмета провінційності. Моду можна сприймати як вид загалом
мистецтва (у поєднанні з театральністю, елементами поезії,
ще чогось), але не образотворчого.
- Як воно тобі там, на Заході? (Сергій навчається і
проживає зараз у Кракові - Авт.)
- Нормально, живу в кімнаті з німцями та іспанцями, тож бачу
"впритул", що таке Захід. Зокрема у побуті. Ми -
нічим не гірші, абсолютно. (Слово "абсолютно" "паразитує"
у кожному реченні Сергія, такий абсолютний хлопака! - Авт.)
Із деяких питань навіть кращі, сильніші та розумніші. Самодостатність
української нації - у майбутньому, тільки треба "втирати"
всій Європі, що ми - найкращі. (У-ух, цей мені молодечий оптимізм
та категоричність! Так тримати! - Авт.)
- Що тебе надихає, муза, чи такого поняття, як натхнення,
для тебе не існує в природі?
- Музи нема, бо надихають явища, література, оточення. Те
оточення, яке я собі створив, воно мене і надихає.
- Для чого ти даєш назви своїм роботам?
- Щоб увести в блуд глядача.
- Навіщо?
- Бо це для мене - гра. Хай думає, чому так.
- Ти не гадаєш, що називаючи роботи, ти тим самим звужуєш
мислиннєву площину для інтерпретацій глядача?
- Я так не вважаю, бо я малюю щось конкретне в реальному плані,
тому в процесі роботи я реалізую конкретні ідеї, задум. Можна
людину поставити перед ціною і сказати, яку хочеш картину,
таку і дивися. Людина буде дивитися на те полотно, на яке
хоче. (? - Авт.) Тут є те, що хотів сказати я, а не те, що
хтось собі хоче подумати.
- Інтерпретації тебе не цікавлять?
- У межах тих, які я видаю як автор, такі цікавлять. Інші
варіанти - аніскільки.
- Кого ти можеш назвати своїм вчителем?
- Конкретно, чи взагалі?
- Давай конкретно.
- Назар Ковальчук. Він дав мені знання, володіння цією технікою.
- А взагалі?
- Тоді це не конкретна людина взагалі, а саме мистецтво, історія
мистецтва, великих митців.
- Якими би ти бачив свої роботи, якщо їх трансформувати
у музику чи літературу?
- Мабуть, це би були сучасні класичні композиції, Тендерецький.
У літературі: Кожелянко, Тилєвін, зачипає Маркеса і Коельо.
Магічний реалізм. Щось такого, наче я їх ілюструю.
- Війну буде продовжено?
- Ні, це готовий, викінчений продукт.
- Твоїм роботам тут "затишно"?
- Так, але я би хотів менший зал і мінімум робіт, щоби намальоване
глядача вбило. Я би з цих робіт повикидав із десяток геть,
а також замінив би світло на тьмяне, тоді роботи стають випуклими,
об'ємними, цікавішими.
- Я знаю, що картині потрібний певний простір, на полотна
дивляться здалеку. Зрештою, для відчуття такого простору роблять
паспорту.
- Не знаю, чия то теорія, я з цим абсолютно не погоджуюся.
Я бачив зали, які мені підходять якнайкраще, щоб людина стала
посередині і почула ту інформацію, яку я хотів подати. А тут
вона собі гуляє, не розуміє, на великій стіні висить щось
маленьке, вона собі роздивляється. Не то. Це проект, а не
просто виставка, того має звужений напрямок. А не те, що Чайка
вміє малювати пейзажі, портрети. Я б міг таке виставити, але
- не той ефект.
- Роботи в галереї розвішував не ти?
- Ні, не я.
- Тобі все одно, як вони висять?
- Мене це абсолютно не хвилює. (А от і ні. Під час нашої розмови
(перестрілки, чесно кажучи) Сергій побачив, що його диптих
висить не в тій послідовності. Наступного дня помилку було
виправлено. - Авт.) Мені достатньо було поспілкуватися із
Лесею Антонович, у неї є смак, чуття, це її зал.
- Але ж це не твій смак!
- А тут не потрібний мій смак! Мій смак - моя турбота. Ми
з Лесею головну концепційну частину обговорили, але мені навіть
самому цікаво, як інша людина сформує мою виставку, оскільки
я можу мати свої комплекси. Не цікава мені моя думка про мої
ж роботи. Я біля кожної стояв, робив, і яка вона є насправді,
я не скажу. Я бачу помилки, якісь зовсім інші речі, глядач
бачить ще інше. Треба робити виставки, тоді краще бачиш помилки.
- Яка робота серед цих для тебе найкраща? Хоча ні, це буде
надто нарцистично як на художника... скажімо, яка твоя робота
несе найбільшу енергетику?
- "Портрет предка". Тут я справді зобразив мого
предка, прадіда, який реально служив у австрійській армії.
Це купа приколів, бо це енергетично вабить. Цей момент мені
актуально цікавий. Австрійська тема, Перша світова… це - саме
для мене. Я був закордоном і не бачив її рік. (До речі, місце
для інтерв'ю Сергій обрав сам - і власне на помаранчевому
тлі портрету предка, мовляв, Сергієве вбрання кольору хакі
туди класно "вписується". - Авт.)
- Сергію, а можеш вказати на роботу, яку би ти, не розмірковуючи
, викинув геть?
- Так… але компрометуючі запитання… Ось ця - "Ще малий".
Вона трошки з інакшого періоду творчості. Вакхічний варіант
не зовсім відповідає настрою цієї виставки, хоча певним чином
її зачіпає, інакше я би її не привіз із Варшави.
- Як там сприйняли твою виставку?
- Неоднозначно, одні - нормально, інші сказали, що я абсолютно
ненормальний молодий чоловік, бо таке малюю. У краківських
галереях казали, що роботи хороші, але їх не виставлять, бо
є купа католиків, ксьондзів, завтра - закриють.
До слова, 25 жовтня у галереї "Дзиґи"
відбувалася презентація видавництв у рамках ІV Міжнародного
фестивалю польської культури в Україні - і що б ви думали?!
Трьох найвідвертіших картин Чайки на стіні не спостерігалося,
у чому відверто зізналася Леся Антонович. Тоді вона також
розказала дещо про художника. Наприклад, що виставка взагалі
планувалася рік тому і Сергій-бідака витримав той цілий рік.
Що після Ужгородського училища він одразу поступив на четвертий
курс Краківської академії, що про нього дуже хороші відгуки,
що доки триває фестиваль, доти триватиме виставка: "Я
люблю такі речі. Це співпадіння, це певна асоціація, але вона
приємна". До Лесених слів доєднався і почесний консул
Польщі в Україні Кшиштов Савіцкі: "Довкола бачу
картини дуже і дуже молодої людини. Цікаво, що ж він буде
малювати за 10 років?" Ось іще кілька думок на тему.
Зиновій Мазурик, заступник директора
Палацу Мистецтв:
"Як не дивно на мій вік… його картини мені нагадують
Кундеру, із вивертанням закутків свідомості. Неприємно, може,
десь із ними зустрічатися на площині картин, але ж вони, ці
стереотипи, є весь час. Якщо говорити так по-кундерівськи,
що про секс людина думає що чотири хвилини - і не рідше, то
тут воно так в життя і втілено. За вікном - одні й ті самі
мотиви, тільки інші жертви під колесами. Ті самі думки тих
самих людей. Недолік і водночас перевага Сергія - молодість.
Хто б від нього чекав глибшого філософського бачення? Це погляд
молодої особи на життя, але саме на ті сторони життя, на які
не варто закривати очі, на які треба дивитися і в молодому
віці, і таким, як я. Я ж дивлюся на ці роботи очима молодої
людини".
ВлодКауфман: "По-перше, це
- не моє. По-друге, ці роботи - прямолінійні, я не бачу за
тим глибини. Це по-своєму ефектне, звичайно, якщо не дуже
порпатися… Це такі мінуси. Плюси: він не малює натюрмортів,
пейзажів, а лізе в такі хащі, і так нахабно, сміливо. Ну,
він думає, що то - епатажно. Там є вторинність, це погано.
Це - пройдений етап, тобто все це вже робилося і набагато
цікавіше років 30 тому. Але я тішуся, що він іде тим шляхом,
а чим швидше він то подолає, тим краще. Найбільший плюс, що
це - серйозно. Надіюся, що він вийде на дуже цікаву дорогу".
Авторка цього матеріалу теж на то сподівається і бажає Сергію
перемог на фронтах його війн.
Флякала фляканим флякалом з приводу виставки
Сергія Чайки "Фляки"
Марія ТИТАРЕНКО.
|