21.10.2002 І Міжнародний
анімаційний фестиваль "Срібна муха" (прес-конференція) |
-------- |
|
|
|
|
|
|
|
ВІДЕО: прес-конференція
відеофайли викладені у Мультимедійній енциклопедії
"Дзига.ART Проекти 2002" |
Початок |
|
Джон Ленг |
|
Войцек Хмужинський |
|
Олег Подант |
|
Івона Сильвестрова |
|
Закінчення |
|
Кіно фестивалю |
|
|
|
Срібна
муха прилетіла...
а оптимізму - ніякого... Просто
плакати хочеться, і це не від українського сентиментального
налаштування чи "любові" поплакатися (а ще краще
поревти) до чийогось комірця (бажано закордонного наївного
дідка-міліонера), а просто, як кажуть, "птічку жалько",
себто "Муху".
А йдеться саме про І Міжнародний анімаційний фестиваль
"Срібна муха", який відбувся у Львові наприкінці
жовтня, організований відомим львівським художником, карикатуристом,
скульптором Олегом Дергачовим.
(До речі, саме він - автор "Усмішки", або веселої
рибини, яка сміється до всіх, хто прямує до галереї "Дзиґи"
і яку кожен третій намагається погладити, як собаку... за
лускою). Тож як і рибка, так і її хазяїн-творець Олег, обидвоє
були чи не єдиними оптимістами на прес-конференції у "Дзизі"
21 жовтня серед журналістів-скептиків та засмучених аніматорів
із Росії, США, Югославії, Словакії, Польщі та України. Щоправда,
настрій присутніх значно покращився під кінець зустрічі, певно,
муха таки довела, що є багато талановитих аніматорів, що є
про що дзижчати їм на вухо, і що є, врешті, сучасний глядач,
спраглий якісного, доброго та змістовного мультику.
На столі, за яким сиділи зовсім молоді
та вже поважного віку аніматори різних країн, стояла собі
"Мультваліза", символічна валізка-скринька (не Пандори,
зауважте) для теперішніх та майбутніх доробків мультиплікаторів.
На валізці поважно примостилася хазяйка дійства, срібна
муха (мініатюрне створіннячко Олега), яка чемно слухала,
про що спілкувалися аніматори з різних куточків світу єдиною
усім зрозумілою та рідною мовою - мовою анімації, яка, за
словами Олега Дергачова, "повертає нас до самих себе".
А йшлося про багато приємних (і не зовсім) речей та думок,
які висловлювали гості та журналісти. Ось основні з них.
Єлизавета Зілонова, Москва:
"Проблем багато. Кошти насамперед. Проблема ідей. Парадоксально,
але факт: у Європі на фестивалях багато ідей, реалізувати
які їм бракує культури. У Росії - все є, а от ідей нема. Мало
дебютів. Уся продукція виробляється на експорт, художню анімацію
витісняє комерційна; мультики, вироблені в Росії, дивляться
в Англії, вони там отримують "Оскари", держава про
цей вид мистецтва не піклується взагалі (Може, й не здогадується
про його існування? - Авт.) Часто мультиплікаторам пропонують
працювати в кредит, але багато хто, в тому числі і я, на це
не наважуються. Тримаємося на ентузіазмі та закордонних коштах,
наприклад, Сороса, які ми використовуємо ефективно, але вже
10 років. А це - забагато і головний менеджер мав повне право
сказати, що вже досить".
Івона Сильвестрова, Братислава:
"Я просто потребую натхнення від інших людей. Дуже полюбила
Львів, сподіваюся, що це місто мене також надихне. Щодо ситуації
у Словакії, то вона подібна до інших країн і нічого нового
я тут не додам".
Олег Дергачов, Львів:
"Я - оптиміст. Чим більше людей притягується до анімації,
тим менше на вулиці криміналу. Із нетерпінням чекатиму на
наступний фестиваль і для нього вже навіть виготував наступну
срібну муху". |
|
Джон
Ленг, США:
"Якщо ти працюєш на велику компанію, наприклад Діснея, і задовольняєш
потреби власника, то стовідсотково будеш отримувати свої гроші,
але ти будеш залежним. Робити якісь експериментальні речі дуже важко.
Загалом, анімація є далеко не пріоритетною галуззю, як от "секюріті"
чи військова, на які витрачаються мільярди і мільярди американських
доларів. Виробництво однієї бомби зараз замінює роботу трьох аніматорів...
Прикро говорити про анімацію, яку спонсорують тоді, коли вона перетворюється
на "big business", а відповідно і "big money",
що цю формулу переймають інші країни, а це - величезна небезпека!
Трагедія Китаю: настільки раніше якісною і неповторною була там
анімація - зараз вона стандартна, перетворена на комерцію. Я беру
участь у цьому фестивалі вже втретє. (Попередні два стосувалися
не анімації, а карикатури. - Авт.) Це - велика подія, яка не тільки
надає можливість глядачам переглянути стрічки аніматорів різних
країн, можливість спілкування, але й надихає молодь на подальші
розробки в анімації".
Брашко Найхолд, Югославія:
"Ми мали 12 років жахливого життя із Мілошовичем. У ті часи
ми не бачили жодного справжнього мультику. Найгірше - ми тримали
цензорів у собі, ми боялися йти проти режиму. Коракс, певно, був
тоді єдиною відважною людиною, яка спромоглася щось зробити. Вже
як два роки ми маємо інший режим, але водночас не маємо грошей на
культуру, тож ситуація залишилася важкою і надалі. Але кожен робить
те, що може. Наприклад, ми із сестрою Джуліаною створили конкурс
карикатури, який став дуже популярним і вже має запрошення інших
країн... А цей захід мені дуже подобається, мабуть, найбільше з
усіх, на яких мені довелося побувати останнім часом, а це і Англія,
і Франція".
Войцек Хмужинський, Варшава:
"Дуже потрібна акція. Я займаюся історією та теорією сучасної
карикатури, яка є дуже близькою до анімації. Одним із таких об'єднуючих
факторів є сатира. Ситуація у Польщі також проблемна і не дуже відрізняється
від ситуацій інших країн. Газети, журнали, фестивалі сприяють розвиткові
цього жанру, однак помітний регрес. Художня анімація зникла, натомість
з'явилася комерційна. Дуже зле, навіть гірше, ніж було за "комуни".
Немає меценатів, тої спонсорської парасолі, немає системи дотацій...
Але маю надію, що той регрес скоро припиниться".
Олег Подант, Київ:
"На цьому фестивалі я вперше. Зауважу одразу, що Львів якнайкраще
пасує до проведення такого заходу, Київ - ні. Що ж, з приводу української
анімації нічого оптимістичного не можу сказати. У нас в архівах
"Укранімафільму" лежать понад 500 фільмів, відзнятих раніше.
Їх можна відновити, ними користуватися, але наразі вони лежать під
пилом, нікому не потрібні. І це притому, що за рік студія виробляє
усього 2-3 фільми..."
Муха зраділа, що нарешті про неї згадали. "Хазяйка"
фестивалю надала у свою чергу слово хазяйці галереї "Дзиґи"
Лесі Антонович, яка запропонувала аніматорам щось неймовірного.
А саме розробити ідею, яка ще не була представлена у світі, яка
мусить бути глибоко мистецькою, присмаченою політично. "Тоді
ми зможемо, - пропонує Леся, - із цим звернутися до урядів держав,
міжнародних фондів, таким чином, кожен зможе дати свої гарантії
та внесок, вклад кожного з іншого боку буде належно фінансово оцінено.
Тож ця ідея - не на рік-два, вона мусить бути настільки вагомою,
щоб від неї ніхто не міг відмовитися. Тоді, думаю, ми неодмінно
прийдемо до оптимізму".
Переймалася проблемами анімації, переглядала
більшість мультиків у "Ляльці", де яблуку ніде було впасти,
чулася щасливою дитиною у прекрасному світі добра та краси Марія
ТИТАРЕНКО. |
|