15.05.2003
ѕрезентац≥¤ неспод≥ваноњ книги спогад≥в
≤лька Ћемка
при п≥дтримц≥ групи УмедФ |
|
≤лько Ћемко
Ќародивс¤ у Ћьвов≥ 9 липн¤
1951 року. ѕамТ¤таЇ себе ≥з трьох рок≥в. ѕогано навчавс¤
у восьм≥й школ≥, але все ж таки њњ здолав. ¬ипадково зак≥нчив
Ћьв≥вський державний ун≥верситет ≥м. ≤. ‘ранка. ” трудов≥й
книжц≥ записано 12 профес≥й, серед ¤ких: електроосв≥тлювач,
електромонтажник, регулювальник рад≥оапаратури, артист ≤≤-оњ
категор≥њ, редактор еф≥ру, ком≥рник. 1969-1982 - ѕрезидент
–еспубл≥ки —в¤того —аду, одн≥Їњ ≥з найв≥дом≥ших неформальних
тусовок Ћьвова. 1975-1981 - л≥дер рок-групи У—упер ¬уйкиФ.
ѕТ¤ть раз≥в Уприт¤гавс¤Ф за антисоц≥альну д≥¤льн≥сть. «араз
працюЇ директором програм У–ад≥о Ћюкс FMФ ≥ Ї автором телепрограми
УЋегенди старого ЋьвоваФ.
|
√рупа УћедФ
—творена у кв≥тн≥ 2002 року
ѕрезидентом ћ√ќ УЋьв≥вський рок-клуб У‘≥раФ ёрком ѕерет¤тком.
ќсновна концепц≥¤ колективу - украњномовний хард-рок та
блюз, а њњ витоки - у творчост≥ в≥домих у к≥нц≥ 80-тих груп
У ооѕФ та У¬ол¤Ф. «а короткий час свого ≥снуванн¤ група
здобула к≥лька перемог на музичних фестивал¤х та п≥дготувала
перший альбом. —клад учасник≥в:
ѕерет¤тко ёр≥й (продюсер, автор текст≥в),
ћороко ќлександр (соло-г≥тарист, брав участь у проектах
У¬ол¤Ф, Уѕл≥ч-о-пл≥чФ, Уѕлач ™рем≥њФ, У+GG+Ф),
„уб ёр≥й (бас-г≥тарист, був учасником груп У ооѕФ, У999Ф,
У–удольф ƒизельФ, УRed FacesФ ≥ в њхньому склад≥ лауреатом
та переможцем багатьох музичних фестивал≥в та конкурс≥в),
≈дуард „айковський (барабанщик, маЇ досв≥д виступ≥в ≥з групами
УJeffФ, УParabelumФ, У“анцюючи у вогн≥Ф),
ѕопатенко ≤ван (вокал, брав участь у д≥¤льност≥ груп УJeffФ,
УMad BetchazФ)
та ћельник ярослав (клав≥шн≥).
|
|
Х
ѕрезентац≥¤ неспод≥ваноњ книги спогад≥в
УЋьв≥в понад усеФ
(а також р≥зн≥ ностальг≥йн≥ сентименти)
ожен хвор≥Ї на свою ностальг≥ю, хоча здеб≥льшого
це - ностальг≥¤ за втраченою (з≥вТ¤лою, розтриньканою, пропитою
≥ т. д.) молод≥стю... «атерта формула Уќт коли ¤ був молодим...Ф
(≥з внадм≥р г≥пербол≥зованою к≥нц≥вкою) найчаст≥ше призводить
до комплексу передчасного стар≥нн¤ ≥ усього ≥з ним повТ¤заного
(зморшок, сивини, окул¤р≥в), ≥ також (≥ що найприкр≥ше дл¤
молодого покол≥нн¤) - до несправедливоњ критики нових час≥в,
звинувачень у масов≥й деградац≥њ, марі≥нальност≥, несмаку
тощо. ¬т≥м, кожне покол≥нн¤ маЇ егоњстичне (≥ нав≥ть егоцентричне)
право виокремлювати своЇ ексклюзивну молод≥сть, ставити њњ
у приклад сучасному УшмаркатомуФ молодн¤ков≥, з≥тхати над
подертими чорно-б≥лими св≥тлинами та засушеними крихкими ≥
жовтими в≥д часу пелюстками, вит¤гати стар≥ (колись супермодн≥)
панчохи чи бережно складену кам≥зельку ≥з шухл¤ди, нав≥ть
прим≥р¤ти њх час в≥д часу (√осподи, та ¤ ж у нењ колись влазила!),
ще раз з≥тхати над м≥н≥ чи макс≥, в≥ддавати њх дон≥ чи внучц≥,
бо, бачте, ретро - в мод≥... “а ¤ке там ретро!? “ой час -
ун≥версальний, неповторний, найкращий, найрозумн≥ший, най...
най... най... УЌу, ≥ нехай, - забринить к≥льчиком у нос≥ молодн¤к,
¤кий через к≥лька дес¤тк≥в рок≥в сп≥ватиме тоњ самоњФ. ќтака
банальна життЇва круговерть.
„ас 70-их рок≥в, детально описаний ≥ проф≥льтрований
кр≥зь призму х≥п≥вського тогочасс¤ фронтмена легендарноњ льв≥вськоњ
рок-групи У—упер ¬уйкиФ ≤лька Ћемка, не претендуЇ
на ексклюзивн≥сть. ÷ього, власне, не хот≥в сам автор книги
УЋьв≥в понад усеФ. “ож, це просто спроба, не рухаючи непробивноњ
шкаралупи часу, посмакувати жовтком всередин≥... ¤кщо там
жовток, а може, - два, а може, - приспаний зародок ¤когось
динозавра...
У÷¤ книга про м≥сто, в ¤кому ми живемо,
про м≥сто, ¤ке завжди було найцив≥л≥зован≥шим Ївропейським
м≥стом в ”крањн≥, а деколи нав≥ть крокувало попереду ™вропи.
Ќа думку автора, все Ќј…перше, Ќј…краще, Ќј…б≥льше, Ќайпередов≥ше,
що було написано, винайдено, засновано, - все це могло бути
зробленим т≥льки у Ћьвов≥. нига ≤лька Ћемка Ї Ќј…першим виданн¤м,
¤ке охоплюЇ ≥стор≥ю нашого м≥ста другоњ половини ’’ ст. ј
ще це книга про епоху, надзвичайно бурхливу ≥ надзвичайно
ц≥каву, епоху боротьби за право в≥льно дихати, думати, жити
≥ виражати своњ почутт¤, епоху, коли опальна рок-музика пор¤д
≥з украњнською нац≥ональною ≥деЇю були д≥Ївими чинниками у
боротьб≥ проти тотал≥тарного режимуФ.
ќтож, ус¤ ц¤ под≥¤, повТ¤зана ≥з презентац≥Їю
книги, проходила у два етапи (щоб не мало):
прес-конференц≥¤ 14 травн¤ у Уƒзиз≥Ф, на ¤ку прийшло неймов≥рно
багато журнал≥ст≥в (про вм≥ло використану приманку дл¤ ¤ких
- згодом), та св¤ткова музична забава того ж вечора у клуб≥-кафе
УЋ¤лькаФ. «в≥сно, конференц≥¤ не об≥йшлас¤ без подарункових
прим≥рник≥в видавництва Уѕ≥рам≥даФ, запитань, телекамер та
диктофон≥в, а рок-н-рольна веч≥рка - без живого звуку (групи
УћедФ), знову ж таки камер, диктофон≥в, фотоапарат≥в, численних
сюрприз≥в, неспод≥ванок, правдопод≥бних ЅрежнЇвих, костюм≥в
≥ т. д.
ѕ≥д час першоњ оф≥ц≥йноњ частини, зТ¤сувалос¤,
що епатажний Ћемко - жива людина, ¤ку можна нав≥ть помацати.
ћало того, що в≥н у житт≥ - абсолютна протилежн≥сть тоњ харизми,
¤ка довкола нього створилас¤! —кромний. “ихий. —пок≥йний.
У“акий позитивний, що аж противно, - зауважила одна журнал≥сткаФ.
≤ це - л≥дер неформальноњ тусовки, що наробила ст≥льки галасу
в рад¤нськ≥ часи!!! оли молодь сканувала: УЌам хл≥ба не треба
ми У¬уйкамиФ сит≥!Ф ќтже, цей весь Ухл≥б насущнийФ епохи розжовуЇ
Ћемко на стор≥нках своЇњ книги, жанр ¤коњ визначаЇ ¤к У≥стор≥¤
на хлопський розумФ. ’очете - хавайте! јле малими порц≥¤ми,
бо в≥д того надм≥ру ≥нфо можна й вдавитис¤...
–озмова ≥з ≤льком Ћемком
вже на веч≥рц≥ У√≥п≥ виход¤ть ≥з п≥дп≥лл¤Ф.
ўо, ностальг≥¤ хапаЇ?“ак... ўо
соб≥ згадую... ћаю зараз таку ностальг≥ю (коли заламували
руки), тактильну, к≥нестетичну... “ак, ¤к мене не раз колись
заламували. ѕройшло багато часу... ÷е - зайва нагода в≥дчути
себе молодим. “од≥, зв≥сно, ¤ м≥г розкидати хлопц≥в, але (певним
чином ¤к мазох≥сту) мен≥ було це приЇмно... ожне покол≥нн¤
претендуЇ на ¤кусь ексклюзивн≥сть. я не буду в≥дстоювати думку,
що моЇ покол≥нн¤ було ¤кимсь ексклюзивним. ожна молодь в
будь-¤ку епоху Ї продвинутою, просунутою, аф≥іЇнною, ≥ х≥повою,
≥ будь-¤кою... јле все-таки тамт≥ роки були ц≥кав≥ тим, що
була заборона на вс≥л¤к≥ в≥льнодумства. ≤ оцей протестний
елемент, елемент забороненого саме п≥дсилював захопленн¤ тим,
що було заборонено. ÷ей заборонений пл≥д був солодким, ≥ коли
ми його споживали, то отримували дуже великий кайф. «араз
молодь маЇ набагато б≥льше ¤кихось шл¤х≥в до самоутвердженн¤...
“о зараз молодь б≥льш ло¤льна?
Ќе думаю. «араз теж дуже багато неформальних
тусовок, ¤к≥ себе протиставл¤ють сусп≥льству чи з певним його
елементом. ™ реч≥, ¤ких ран≥ше не було: наприклад, гопи ворогують
≥з реперами. “обто окр≥м влади Ї отак≥ протисто¤нн¤... нап≥вкрим≥нальних
елемент≥в.
|
|
ўо Ї дл¤ ¬ас ц¤ книга: мемуари, крок
назд-вперед, зга¤на уймища часу?
нига? Ќ≥, на нењ п≥шло не уйма часу.
ћ≥ж днем, коли ¤ задумав писати цю книгу, ≥ днем, коли видавництво
погодилос¤ њњ надрукувати, пройшло два тижн≥. “ак що це
був вилив почутт≥в, спогад≥в, хоча де¤к≥ нам≥тки вже були
до того.
ѕоштовх?
я нав≥ть не можу по¤снити. „есно кажучи,
¤ нав≥ть до к≥нц¤ не був впевнений, що ц¤ книга взагал≥
може вийти, ¤ њњ н≥кому не пропонував, не пробивав, ¤ не
обходив ≥ не оббивав порог≥в, не грюкав у двер≥... ¬се вийшло
само собою. ¬ипадково. ћен≥ у л≥тературн≥й агенц≥њ Уѕ≥рам≥даФ
сказали: У«наЇш, це може п≥тиФ. я соб≥ думав, що то стьоб...
ј воно п≥шло.
якоњ дол≥ побажали би ¬и своњй книз≥?
¬загал≥-то, це теж р≥ч дуже банальна,
вона до мене д≥йшла недавно, мабуть, вс≥, хто щось писав,
так говорили: ¤ би хот≥в в≥дчути контакт, незримий, ≥з тими
читачами. я от так колись отримав справжн≥й люд¤ний контакт
≥з тими письменниками, ¤ких ¤ не знав, ¤к≥ померли задовго
до мого народженн¤. ’от≥лос¤ би хоч у ¤к≥йсь м≥р≥ в≥дчути
такий контакт ≥з людьми, ¤ким це буде ц≥каво та корисно.
„ому УЋьв≥в понад усеФ?
“ам, у книз≥, в к≥нц≥, Ї такий розд≥л
У нига рекорд≥в ЋьвоваФ. ћи забуваЇмо, чим Ї наше м≥сто.
Ќам притаманна така меншоварт≥сть. ћи - пров≥нц≥йне м≥сто.
ј до реч≥, за час≥в јвстр≥йськоњ ≥мпер≥њ Ћьв≥в був трет≥м
м≥стом в ≥мпер≥њ п≥сл¤ ¬≥дн¤ та ѕраги. «а час≥в польськоњ
держави Ћьв≥в був трет≥м м≥стом п≥сл¤ ¬аршави ≥ Ћодз¤. ј
зараз Ћьв≥в... за населенн¤м - на сьомому-восьмому м≥сц≥
в ”крањн≥, а окр≥м свого арх≥тектурно-культурного значенн¤
воно н≥би... пров≥нц≥¤. Ќастав час за¤вити про себе! я в≥рю,
що невдовз≥ ми будемо тим, ким були ран≥ше.
¬и - кор≥нний льв≥вТ¤нин?
Ѕезумовно, але взагал≥-то, вважаЇтьс¤,
кор≥нний - у третьому покол≥нн≥, ¤ - т≥льки у другому. ÷е
теж дуже ц≥каве питанн¤, ¤ким ¤ спец≥ально ц≥кавивс¤. ѕрактично,
у Ћьвов≥ немаЇ людей, д≥д ≥ баба ¤ких би народилис¤ у Ћьвов≥.
“аких Ї одиниц≥. јле тут вже йдетьс¤ саме про духовний р≥вень...
ўоправда, мен≥ часом соромно розчулюватис¤ (наче сл≥зна
д≥виц¤): мен≥ хочетьс¤ погладити брук≥вку, об≥йн¤ти ст≥ну...
я думаю соб≥: чувак, ти вже крейзанувс¤!
„и можна назвати ¬ас крейзанутим?
Ќапевно, що н≥. ј тод≥? Ќ≥, вс≥, хто
мене добре знають ≥ памТ¤тають ≥з тих час≥в, схильн≥ вважати
мене людиною виваженою ≥ не дуже творчою. Ќ≥хто не в≥рив,
що ¤ можу написати книгу. Ќав≥ть ¤кщо ¤ був музикантом,
¤ не був людиною творчою у повному розум≥нн≥ цього слова.
яка тод≥шн¤ божев≥льна мр≥¤ зд≥йснилас¤
зараз?
¬и знаЇте, щось таке Ї, але що саме,
не можу сказати... ћоже, це теж банально звучить, але факт:
незалежна ”крањна. “од≥ б≥льш ймов≥рним вважалос¤ те, що
ћарс впаде на «емлю... Ѕагато ще мр≥й... ўо можна не п≥дп≥льно
грати рок-музику. “од≥ ми пост≥йно шифрувалис¤, маскувалис¤
п≥д р≥зн≥ рад¤нськ≥ групи (У–итми арпатФ). оли ми починали
грати, на друг≥й п≥сн≥ нас вирубали... тобто нам вирубали
струм. «араз цю музику можна грати будь-де.
„ому книгу символ≥чно не було представлено
до ƒн¤ Ћьвова?
“ак вже стих≥йно сталос¤, окр≥м того
—лав≥к ¬акарчук, ¤кий написав передмову до книги, маЇ сьогодн≥
ƒень народженн¤ ≥ об≥ц¤в прињхати...
„ому передмова - ¬акарчука?
÷е теж стих≥йно. —лавко часто буваЇ
у нас на студ≥њ. ’тось (знову ж таки - не ¤!) дав йому почитати,
в≥н спочатку думав, що то знову ¤кась туфта... а пот≥м йому
сподобалос¤. я соб≥ пом≥ркував, що можна буде трошки його
УподоњтиФ... ¬≥н, щоправда, довго в≥дн≥кувавс¤ в≥д передмови,
довго пот≥м њњ писав, ¤ йому довго дзвонив... ¬≥дгуки писали
також –услана, „орнов≥л (це було дл¤ мене справжн≥м подарунком,
¤ нав≥ть не спод≥вавс¤, це - велика честь).
ќб≥ц¤нка по¤ви —лав≥ка на прес-конференц≥њ,
¤кий так ≥ не зав≥тав до УƒзиіиФ, - це гарний PR-х≥д, чи
не так?
Ќу, не знаю. ћи не об≥ц¤ли...
ўо би ¬и побажали льв≥вТ¤нам ≥ м≥сту
взагал≥, м≥сту, брук≥вку ¤кого ¬и би хот≥ли гладити?
’очу побажати м≥сту, щоб Ћьв≥в повернув
свою колишню славу, щоб коли звучала сама т≥льки назва м≥ста,
льв≥вТ¤ни вставали. (ƒуже замр≥¤но. - јвт.)
ј забава кип≥ла. «в≥дк≥ль вз¤лос¤ ст≥льки
х≥п≥ - не знаю. остюм≥в - зрозум≥ло, бо тод≥ вх≥д - на
Ухал¤вуФ... ћ≥ж ≥ншим, одна льв≥вська перекладачка, вбрана
Уна вс≥ стоФ у той час (можливо, нав≥ть косметикою т≥Їю
користувалас¤), прикро зауважила, що, певно, вона одна так
сильно перейн¤лас¤ тою веч≥ркою... Ќехай соб≥ заспокоњтьс¤,
бо вона така була не одна. «рештою, все це скидалос¤ на
подорож машиною часу в минуле, ≥ комусь там було неймов≥рно
затишно, комусь - зат≥сно чи зав≥льно, а комусь, може, ≥
мул¤ло... √рупа УћедФ п≥дсолоджувала атмосферу музикою,
≥ - жодноњ ложки дьогтю гурманам старих-добрих час≥в старого-доброго
Ћьвова...
–озмова ≥з ёр≥Їм ѕерет¤тком.
якоњ ¬и думки про книгу? „и правдиво
в≥дображено дух часу ¬ашого покол≥нн¤?
я ц≥Їњ книги ще не читав ≥ не бачив,
¤к ≥ б≥льш≥сть тут присутн≥х. ј щодо того часу, то моЇ покол≥нн¤
≥з того вийшло, але дуже добре постраждало. ѕро це мало
знаЇ молоде покол≥нн¤, але тим не менше Ћемко був дуже сильно
причетний в опозиц≥йному план≥ свого часу. ќднак про нас
трошки забули... “епер слухають панк, хев≥-метал, нев≥домо
що... —талос¤ так, що вир≥шили згадати про нас, гадаю, н≥хто
не пожалкуЇ.
„им в≥др≥зн¤ютьс¤ сучасн≥ х≥п≥ в≥д
тод≥шн≥х, на ¬аш погл¤д?
я належу саме до тих людей, ¤к≥ скептично
ставл¤тьс¤ до ус¤ких рух≥в, ¤ не був н≥коли х≥п≥, ¤к ус≥
моњ колеги, але р≥зниц¤ м≥ж тими рухами (чи це були метал≥сти,
чи панки) ≥ тепер≥шн≥ми - очевидна. “од≥ це була ≥деолог≥¤
дл¤ людей, це було протисто¤нн¤ систем≥, а на сьогодн≥ це
просто атрибутика, в≥зуальн≥ реч≥, без жодних ≥деолог≥й
поза тим. —права в тому, що ¤ Ї президентом Ћьв≥вського
рок-клубу У‘≥раФ ≥ працюю безпосередньо ≥з тим контингентом
≥ покол≥нн¤м. ¬притул. ћожна сказати нав≥ть ще ближче. —умно.
Ќезважаючи на те, що це молод≥ люди, њм немаЇ ≥з чим боротись,
кому що доводити, ≥ ц≥ вс≥ атрибутивн≥ реч≥ - розмит≥. олись
х≥п≥ - це був той, кого кидали в ѕ«, на кого од¤гали наручники.
—ьогодн≥ це той, у кого кульчик у вус≥, шк≥р¤н≥ джинси...
«рештою, маЇмо те, що маЇмо...
¬и прдюсуЇте групу...
...УћедФ. “ак, це проект, ¤кий мен≥ не
вдалос¤ реал≥зувати до початку 90-тих рок≥в, а коли минуло
вже 15 рок≥в у ньому (про це ще рано говорити) виникла потреба.
“обто це хард-рок, мелод≥йна музика 80-тих. ѕоки що наш≥
виступи були локальн≥. ’оча це також локальна веч≥рка, але
веч≥рка на ≥нш≥й територ≥њ. ”мовно кажучи так...
„ому УћедФ?
“ут без коментар≥в, так с≥ стало.
ўо Ї ложкою дьогтю в Ућед≥Ф?
™ так≥ нюанси, про ¤к≥ ¤ на камеру не
буду говорити.
ѕобажанн¤ Ћемков≥?
Ћемков≥ бажаю стати трошки молодшим душею.
ј що, такий вже старий?
ћ≥г би бути молодшим. ¬ласне, бажаю
йому довгол≥тт¤, наснаги, дуже т≥шус¤, що в≥н у тому керенку
працюЇ.
ћедувала-пивувала-по-вустах-текло-на-книгу-накапало
ћр≥¤ “»“ј–≈Ќ ќ
|
|
|
|
|
|
|