27.02.2003
Кераміка від сімейства Рось |
Леся Рось
“Думаю... художник - як хімічна колба:
у себе вбирає, вливає час і простір, навколишній світ, запах
вітру, трави і метелика, а виливатися повинен новий небачений
світ...”
Народилась 1965 року в м. Львові.
Освіту отримала у ЛІПДМ ім. І. Труша та у Львівському державному
інституті прикладного та декоративного мистецтва. Вчителі
за фахом: В. Гудак, А. Каліш, Т. Янко, В. Панасюк.
Бере участь у виставковій діяльності з 1991 року.
Член Спілки художників України.
Олександр Рось
“... кожен художник повинен іти своїм невідомим
шляхом...”
Народився 1963 року в місті Біла Церква
(Київської області).
У 1982 році закінчив Республіканську художню школу ім. Т.
Г. Шевченка (м. Київ).
У 1990 році закінчив Львівський державний інститут прикладного
та декоративного мистецтва.
Із 1989 року – участь у виставковій діяльності (більше 30-ти
виставок).
Член Спілки художників України.
Тарас Рось
Народився у 1991 році в місті Львові.
Із 1997 року – участь у виставковій діяльності. |
|
*
Керамічне диво сімейства Рось
Спочатку була глина...
Частина І. Відкриття. Каторжна
робота.
...Людей було повно, тому ледве не розбили
і не потовкли крихкі і тендітні творіння, що їх було розвішано
та поставлено в галереї напередодні відкриття виставки кераміки
Лесі, Олександра та Тараса Рось.
Серед натовпу неможливо було розгледіти це керамічне видиво,
відтак роздивлялася авторів, митців, відчувала якийсь сакральний
запах глини та печі... ще – паленого воску, бо всередині керамічних
див мерехтіли затишно свічки і визирали з дірочок, трикутничків
та віконець, але це вже я побачила пізніше. Тож, усе навколо
мерехтіло, гомоніло, виплескувалося з-під стелі та стін (здається,
теж глиняних), пересувалося, розбризкувалося, кам’яніло і
т. д. увечері, останнього дня зими, себто 28 лютого, на відкритті
виставки. Враження, ніби гарячою глиною випікали зиму із цих
стін, із наших сердець, скресали кригу та бурульки, кликали
весну, вбирали на кожного глиняні крила, а тим, кому вони
були заважкі, ставили глиняні драбини до неба... бери, йди,
мандруй... Ой, щось я замріялася, таж відкриття вже розпочалося
– побігла у натовп...
Леся Антонович (директор
галереї “Дзиґа”):
“Я не люблю відкриття, я їх ненавиджу! Я би хотіла мати закриття,
коли всі подивилися, виносили свої ідеї, коли можна пізніше
“теплим” кругом зібратися і поговорити, що це за виставка,
винести певні свої враження. На сьогодні ми мусимо вживати
той продукт, який запропонований суспільству... але дивіться,
смакуйте, дихайте, лікуйтеся... від грипу. Ця виставка, здається,
працює саме для нас, львів’ян, для людей. Чесно кажучи, вони
(Рось. – Авт.) так натрудилися, тільки вчора роботи прийшли
сюди... Весь час Леся, Сашко і Тарас думали, що цих робіт
буде замало... і вони до останнього дня працювали, приносили
нові наробки, співпрацювали зі своїм другом Ігорем Тарнавським,
який постарався влитися у цю виставку. Тобто зараз вони геть
вимучені. Це люди, по-моєму, витиснуті, як лимончики, правда?”
Леся Рось:
“Витиснуті були, справді, вчора... Добрий день, будьте всі
здорові на нашій виставці! Про роботи я не буду говорити,
Ви все подивитися самі. Я просто хочу розказати таку маленьку
історію, яка трапилася у моєму житті. Два роки тому я знайшла
маленький старий-престарий глечик в урвищі, тріснутий, я його
ледве довезла до Львова і поставила на полицю. У мене вдома
робіт вистачає завжди, тобто кераміки багато, але найцікавіше
те, що коли мої знайомі художники приходять додому, то насамперед
підходять не до моїх чи Сашкових робіт, а саме до глечика:
“Де ти взяла таке гарне?!” Тобто це є магія кераміки, магія
часу. Це певне сплетіння одного і другого. Мені здається,
що мета митця: оце злиття хоч трішечки відчути, зрозуміти,
втілити у свої роботи. Цією виставкою хотілося би підкреслити,
яка тепла і чудесна річ – кераміка! У Львові є багато хороших
кераміків. І я би хотіла, щоб Львів весь час бачив, відчував
і розумів кераміку”.
Ростислав Шмагайло:
“Кераміка – це каторжна робота. І тих наших керамістів, які
закінчують чи коледж Труша, чи ЛАМ, мають оцей диплом, дуже
мало потім залишається у тій сфері саме тому, що це – каторжна
робота. Окрім того, оці різноманітні кризи, газові, енергетичні,
не сприяють процесу повною мірою. Ми маємо дуже парадоксальну
ситуацію, коли на українській глині сьогодні працюють кращі
мануфактури світу: Англія, Арабські Емірати, Польща, - а українські
найкращі керамічні підприємства зупинили свою роботу. І от,
сімейство Росів - я буду так говорити – сьогодні є небагато
таких сімейств, які працюють наполегливо в одній сфері, цілеспрямовано,
я би навіть сказав вперто, і з кожним роком, я так спостерігаю,
досягають все більших і більших результатів. Їхня кераміка
від землі поступово переходить, справді, у ті сфери духовні,
космічні навіть. Вона є дуже поетична. Я би її порівняв із
японською керамікою періоду буддизму, що за своїми асоціативними
образами і назвами цьому сприяють. Оця драбинка, біля якої
Ви стоїте (експонат серед натовпу. – Авт.) – для такого доброго
споглядання в тиші залу, а не на відкритті. Вона людей приводить
до якихось кращих думок... Глина – матеріал дуже енергетичний.
А коли ще глина помножена на талант та духовність творців,
цих “деміургів” глини, то, звичайно, що це дає свій результат.
Гадаю, що кожен у залі це відчує. Я бажаю, що ця глина Вас
приводила у вищі сфери буття. Така кераміка заслуговує на
кращі виставочні зали всього світу, я бажаю Вам цього”.
Хто також так вважав, за проханням Лесі
Антонович, підняли руки – одноголосно, а Леся Рось не втрималася
і додала, що на інші виставки – лише із дзиґівським інтер’єром.
Окрім того, хазяйка галереї висловила пропозицію створити
щось на зразок книги відгуків, бо передбачає, що там буде
настільки багато приємного, справедливого, що вона послужить
прикладом для всіх...
Частина ІІ. Магія часу та глини
(розмови по відкритті).
Отже, відкриття відбулося чи то пак те,
що ми називаємо відкриттям... задля умовної зручності. Бо
у кожного – своє відкриття. Потім. На самоті. Однак, якщо
ти для себе нічого так і не відкрив, то... тоді виставка залишиться
не почутою мушлею або не побаченою веселкою... або не випаленою
глиною, себто невикінченим чимось, як і людина, що постійно
прагне довершеності і всеохопності...
|
|
Тарас Рось:
“Мої батьки займаються керамікою. А я її полюбив, коли був
ще менший, почав щось ліпити, мені це сподобалося. Спочатку
так вийшло, що я почав робити великі речі, мама сказала:
“Що це ти робиш, ти ще малий, тож роби менші речі”. А я
собі думаю: “Батьки роблять великі, чому я не можу також
робити великі?” Найбільше мені подобається творити щось
старовинне: вирізьблюю на плиточках мумії, потім відпечатую.
У майбутньому хочу стати кераміком”.
Потім Тарас розповідав про свої роботи.
Наприклад, про два свічники, на одному із яких він поставив
автограф задом наперед, на що йому мама: “Чого ти нервуєшся,
то і так буде зрозуміло”. Хлопець додав: “Ці роботи я робив
із задоволенням. Мені це подобається. Часом мені мама каже,
щоб я того чи того не робив, а я хочу чогось свого, от”.
Леся Рось:
“Якось у житті я хотіла займатися живописом, але зупинилася
на кераміці. Не раз мені здавалося, що кераміка – то важка
річ, але у всякому разі до цього часу – кераміка. Мабуть,
це просто магія... часу, глини... Кераміка достойна, щоб
нею займалися. Ми часто думали, що можна чимось легшим займатися,
але все одно верталися до неї. Це просто надзвичайно глибока
і тепла річ. Про виставку... Тут була така проблема, як
назвати виставку. Ми вирішили не називати, але нам трапився
якось вірш Антонича, якого я дуже люблю. Це розуміння не
тільки кераміки, а мистецтва... Це повинні люди відчувати...
зв’язок із цією ж травою... відчувати, що ми живемо серед
природи і не є чимось більшим за неї. Ми повинні відчути
її і як художники тоді вже щось створювати своє, беручи
основу від природи. Про інтер’єр. Фактично, кращого інтер’єру,
ніж “Дзиґа” я ще у своєму житті не бачила. Ві д самого її
відкриття то була моя мрія – тут виставитися. Тобто тут
ми виставляємося вперше. Як я оцінюю творчість Тараса? Мені
приємно, що в нього є бажання інколи цим займатися. Невідомо,
ким він буде в житті, але зараз він, принаймні, причаститься
цією керамікою. А далі – то його справа”.
Олександр Рось:
“Чому саме глина? Ну, п’ять років вчився-вчився, мені сподобалося.
Бо до того я займався виключно живописом у київській школі.
А зараз... як один мій знайомий казав: “Кераміка – то така
річ, що як вхопить тебе, то вже більше не відпустить”. Взагалі,
кераміка – то синтетичне мистецтво. Бо тут одночасно може
бути і живопис, і графіка, і скульптура... тут все поєднується.
Тут усе більш образне і водночас складніше. Тут треба все
переосмислити, переробити і створити якісь нові речі, якісь
образні, які би нагадували глядачеві щось своє. Найцікавіший
– результат, бо до останнього моменту, поки не витягнеш
із пічки (я хоч вже займаюся керамікою більше десяти років),
не знаєш, що вийде остаточно. Ідеї приходять під час самого
процесу... внутрішньо вони якось з’являються, залишається
їх тільки втілювати. Як це все виглядає у сім’ї? Квартира
в ескізному плані перетворюється на майстерню, тут ми, звісно,
не ліпимо. Хто на кого більше впливає? Не знаю, мабуть,
однаково. Як я оцінюю творчість Тараса? Я хочу, щоб він
цим займався”.
Глина поступово втомлювалася від надміру
очей. Від надміру дотиків, бо “не руш” тут звучало абсурдно
і хотілося усе відчути, усього торкнутися... Вироби зітхали
і жалілися авторам, але – парадокс – вони більше їм не належали.
Роботи ставали самодостатніми, відривалися від своїх творців
і більше не потребували їхньої опіки, хіба що витиснутих
ініціалів як далекої згадки про людські руки...
Частина ІІІ. Тайнопис Бога.
Пізнього вечора, коли раптом випав весняний
сніг, я завітала до галереї. Спочатку я була приголомшена,
бо, видалося, потрапила зовсім не туди, це наче відкрити
двері, а там – море. Таке прозоре-прозоре, ніби в ньому
забули вимити руки... У тім морі вільно пливли (чи таки
до стін-берегів прикуті?) зоряні ковчеги... Їх було безліч.
І я чулася цілковито зайвою...
Ці ковчеги рятували зорі, бо Потоп змивав
навіть небо...
Вітрила із глини. Глиняний вітер. Творець
безжально розіп’яв глину на нитках та дереві, перевдягнув
її (глину) на камені, що гойдалися, як маятники над проваллям...
Ні-ні, Він просто дав глині іншого життя, вдихнув Дух і
запалив її зсередини. Відтак, певно, виникла Людина...
Посеред моря сиділо троє чорних мандрівників.
Може, із крилами на спині, може, зі зморшками на руках.
Вони охороняли воду і вогонь. Вони були головними, але ховалися
на дні, того пірнали до них не всі. Вони також замотували
зоряні дороги у вруна і можна було заплутатися там назавжди...
Сон русалки (сон в дірочку, щоб можна
його було підглянути і вкрасти шматочок, якщо не помітять
чорні мандрівники), ранковий вітер, поламаний навпіл, із
отвором, щоб дихати зоряним пилом, переліт, посуд для туману
(залишеного тут ще Миколою Журавлем?), світи янголів, тремтіння
глини та шурхіт колишніх коренів трави...
Глина навіть зісковзнула на підлогу (так
було задумано і можна було пройтися по ній), але ніхто не
наважився, ще б пак... Драбинки до небес... (Оречевлення
мальованих драбинок Панейка?) Граблі без кількох зубців...
тобто сходинки... Політ поміж часом. За горизонт. Над землею
чи небом. На світанку.
Я до решти розгубила себе і потребувала
стеків.
Біла та червона магія. Гнучкість форм,
що раптом застигала, перетворювалася на щось крихке і людське,
полишаючи дикість і ковзкість. Глина вже не стікала брудними
потоками по стінах, в ній не можна було полишити вм’ятину
від долоні, її не можна було скатати у кульку, а потім розчавити
її поміж пальців, щоб масна і тепла, вона втікала поміж
них і падала додолу... а потім по ній не можна було пройтися
босяка, щоб вона застрягла поміж пальців ніг... вона вже
не засихала на обличчі і не стягувала шкіру, не тріскала
і не осипалася шматками... Вона не мала в собі засушені
трави та пелюстки, зернятка та корінці, сліди птаха чи пір’їнку...
Глина була приручена і чиста. Людина вдихала у глину життя.
Людина розгадувала Тайнопис Бога...
Мрія ТИТАРЕНКО
|
|
|
|
|
|
|